Αρχικά, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους φίλους και πλέον συνεργάτες του “enduro.gr”, που με επέλεξαν να γράφω αυτή τη στήλη ώστε να μπορώ να αναφέρομαι και να σχολιάζω θέματα που λίγο πολύ αφορούν τους περισσότερους στον χώρο μας. Στην συνέχεια θα ήθελα να διευκρινίσω ότι παρακάτω αναφέρω καθαρά την προσωπική μου γνώμη και εκτίμηση ύστερα από 20 χρόνια ενασχόλησης μου με τους αγώνες είτε ως θεατής, είτε ως αγωνιζόμενος, είτε ως διεκδικητής πρωταθλημάτων, είτε ως χορηγός.

Το Σαββατοκύριακο που πέρασε (13 & 14 Μαρτίου) πραγματοποιήθηκε ο πρώτος αγώνας του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Motocross της Ο.Μ.Ε., με την εξής καινοτομία,… οι κατηγορίες χωρίστηκαν στις δύο ημέρες και έτσι ο αγώνας από διήμερος έγινε πια μονοήμερος. Θετική ή αρνητική εξέλιξη των αγώνων motocross;

Με μια πρώτη εκτίμηση, το κυριότερο πρόβλημα, για εμένα, είναι ότι οι οδηγοί δεν μπορούν πια να έχουν την ίδια εξέλιξη, αρχικά σε σχέση με την πίστα του αγώνα αλλά και στην συνέχεια σαν οδηγοί γενικότερα. Ένας διήμερος αγώνας στην ουσία ισούται με δύο μονοήμερους ή να το θέσω διαφορετικά ο μονοήμερος είναι μισός αγώνας. Χωρίς να υπάρχουν το Σάββατο τα δοκιμαστικά και τα χρονομετρημένα, αυτομάτως χάνει το πλεονέκτημα ο περισσότερο προπονημένος οδηγός ή ο οδηγός που έχει την δυνατότητα να εξελίσσεται συνεχώς μέσα στην πίστα. Επίσης χάνεται το παιχνίδι της στρατηγικής και η διαμόρφωση της ψυχολογίας των οδηγών ανάλογα με την εξέλιξη των χρονομετρημένων, καθώς στους μονοήμερους αγώνες όλα αυτά περνούν στα “ψιλά γράμματα”. Μοιραία τα παραπάνω συντελούν στο να ρίξουν το επίπεδο των αναβατών μας, καθώς η προσπάθεια μειώνεται αισθητά. Κατά την διάρκεια της χρονιάς οι περισσότεροι αγωνιζόμενοι κάνουν προπονήσεις και σε πιο μακρινές αποστάσεις από την έδρα τους οι οποίες έχουν ιδιαίτερα υψηλό κόστος, προκειμένου να γίνουν καλύτεροι. Καμία προπόνηση όμως δεν μπορεί να βοηθήσει περισσότερο από δύο ημέρες τριβής με τον ανταγωνισμό σου και οδήγηση στη πίστα υπό συνθήκες αγώνα.

Στην συνέχεια, στον πρώτο αγώνα motocross της Ο.Μ.Ε., παρατήρησα ότι όλοι οι αναβάτες όλων των κατηγοριών έτρεχαν πανικόβλητοι να προλάβουν να πλύνουν τις μοτοσικλέτες, να αλλάξουν ρούχα, να ετοιμάσουν γυαλιά… όχι όμως με επιτυχία! Τόσο περιορισμένος χρόνος από το ένα σκέλος στο άλλο, σημαίνει κακή προετοιμασία. Άρα πρέπει ο κάθε αγωνιζόμενος να έχει περισσότερα άτομα μαζί του ώστε με την βοήθεια τους να είναι έτοιμος όπως και όταν πρέπει. Τότε γιατί όλα αυτά; Γιατί σε περίοδο οικονομικής κρίσης θέλουμε να μειώσουμε τα έξοδα ανά αγώνα, αλλά όπως ορθά θα αναρωτιόταν κάποιος τελικά τι είναι πιο οικονομικό να πληρώνει κανείς δύο νύχτες διαμονής και διατροφή για δύο άτομα ή 1 νύχτα διαμονής και διατροφή για τέσσερα άτομα; Πολύ γενικό το παράδειγμά μου, αλλά πιστεύω πως εύκολα κατανοεί κάποιος ότι από την μεριά των οδηγών δεν βελτιώνονται αισθητά τα έξοδα, αντιθέτως τα οφέλη και η ικανοποίηση που παίρνεις από ένα διήμερο αγώνα μειώνονται κατά το ήμισυ.

Το νέο πρόγραμμα και οι νέες κατηγορίες του αγώνα με βρίσκουν αντίθετο σε αρκετά σημεία, καθώς γενικότερα στους αγώνες motocross υπάρχει μια “ιεραρχία”, όσον αφορά τις κατηγορίες, η οποία δεν τηρείται στην Ελλάδα. Ο κόσμος έρχεται στους αγώνες για να δει την MX1 και την MX2, οτιδήποτε άλλο απλά τις πλαισιώνει. Έτσι λοιπόν δεν βλέπω κάποιο λόγο ώστε να έχουμε ξεχωριστά MX85 (junior) και 65cc (mini), κύπελλο για τις γουρούνες (Quad R), 2 υποκατηγορίες στην open και οτιδήποτε άλλο πρόκειται να δούμε στους ελληνικούς αγώνες. Αυτά έχουν ως αποτέλεσμα πρώτον την αποδυνάμωση των δύο βασικών κατηγοριών καθώς πολύ αναβάτες προτιμούν την συμμετοχή στην open όπου η διάκριση είναι πιο εύκολη, δεύτερον χάνουμε το γενικότερο νόημα γεμίζοντας τους αγωνιζομένους με κύπελλα, τρίτον οι θεατές κουράζονται αφού δεν παρουσιάζουμε αυτό που πρέπει και τέταρτον πραγματοποιούνται πολλές απονομές που δεν βλέπει κανείς.

Με το να λέω όμως μόνο τις αντιρρήσεις μου δεν ολοκληρώνω την θέση μου, άρα θα πρέπει να πω και τις προτάσεις μου. Έτσι λοιπόν πιστεύω πως το πρόγραμμα της προηγούμενης χρονιάς ήταν στα σωστά πλαίσια ενός διήμερου αγώνα και θα έπρεπε απλά να δουλέψουμε πάνω στην βελτίωση του και όχι να το καταστρέψουμε. Επίσης ανάλογα με την πίστα και τις συνθήκες, γουρούνες, βετεράνοι και γυναίκες θα μπορούσαν να κάνουν μεμονωμένους αγώνες σαν “happening”. Υπάρχουν πάρα πολλοί αγώνες εκτός του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Motocross που μπορεί ο καθένας να πειραματιστεί με νέες κατηγορίες ή οτιδήποτε άλλο.

Εν κατακλείδι, ακόμα και στις πολύ δύσκολες συνθήκες που υπήρχαν στον αγώνα του Σαββατοκύριακου θα μπορούσαν όλα να είναι λίγο πιο εύκολα, όσον αφορά το έργο των αγωνιζομένων και των ομάδων τους, εάν ήταν και το πρόγραμμα του αγώνα διαφορετικό. Όμως καλύτερα που μπήκαμε στα δύσκολα από την αρχή, μήπως και τώρα που είναι νωρίς οι διοργανωτές, που προσπαθούν πολύ και αυτοί από την μεριά τους, καταλάβουν ότι οι μονοήμεροι αγώνες δεν είναι η λύση…

Alex #185
Papanikolakis Racing Team
info@papanikolakis.gr

Φωτογραφία: Race Photo/Δημήτρης Γιουβρής