Μια από τις βασικότερες εργασίες στο επίπεδο συντήρησης της μοτοσικλέτας μας είναι το συχνό πλύσιμο και η φροντίδα του φίλτρου αέρα. Αυτή η απλή εργασία αν γίνεται σωστά και συχνά, διασφαλίζει την καλή λειτουργία και την μακροζωία του κινητήρα μας.

Η μοτοσικλέτας μας χρειάζεται μεγάλες ποσότητες αέρα για να μπορεί να λειτουργήσει (για την καύση οξυγόνου). Δυστυχώς στον αέρα αιωρούνται πολλά σωματίδια που η πλειοψηφία αυτών αν βρεθεί στο εσωτερικό του κινητήρα μπορεί να προκαλέσει φθορές. Την ευθύνη για να κρατηθούν μακριά αυτά τα σωματίδια από τον κινητήρα την αναλαμβάνει το φίλτρο αέρα. Το καλά φίλτρο αέρος και σχολαστική συντήρηση του είναι βασικά σε μηχανοκίνητα αθλήματα που κυρίως εξελίσσονται στην ύπαιθρο.

1. Τα πράγματα που θα χρειαστούμε είναι: ένα καλής ποιότητας καινούργιο ή καθαρό φίλτρο αέρος, ειδικό καθαριστικό φίλτρου αέρος, λάδι για φίλτρα αέρος, πλαστικά γάντια , ένα κομμάτι καθαρό πανί, ένα σφουγγάρι και νερό.

2. Αφαιρούμε την σέλα, φοράμε τα πλαστικά γάντια και παίρνουμε το σφουγγάρι το οποίο έχουμε καταβρέξει ελαφρώς με νερό και καθαρίζουμε όλο το φιλτροκούτι γύρο από το φίλτρο αν είναι βρώμικο, έτσι ώστε κατά την διαδικασία αλλαγής να μην λερώσουμε το καινούργιο φίλτρο και παράλληλα να εξαλείψουμε την πιθανότητα να περάσει κάποιο σκουπίδι στην εισαγωγή του αέρα.

3. Ξεβιδώνουμε την βίδα από το φίλτρο αέρος, γέρνουμε την μοτοσικλέτα αντίθετα από την μεριά του καρμπιρατέρ για να μην πέσει κάποιο σκουπίδι κατά την αφαίρεση του βρώμικου φίλτρου αέρος, και αφαιρούμε το φίλτρο αέρος.

4. Με το καθαρό πανί σκουπίζουμε την εισαγωγή του αέρα και παράλληλα ελέγχουμε το πανί για να δούμε τι έχει περάσει μέσα στην εισαγωγή (tip 1). Συνεχίζουμε καθαρίζοντας με το πανί όλα τα σημεία που δεν καθαρίσαμε με το σφουγγάρι (tip 2).

5. Ψεκάζουμε το βρώμικο φίλτρο αέρος με το ειδικό καθαριστικό, και το αφήνουμε πέντε λεπτά να ενεργήσει πάνω στην βρωμιά. Κατόπιν το ξεβγάζουμε με νερό (προσοχή tip 3) και το αφήνουμε να στεγνώσει.

6. Παίρνουμε το καινούργιο ή το καθαρό φίλτρο αέρος και φέρνουμε την εσωτερική μεριά εξωτερικά Ψεκάζουμε με λάδι φίλτρου αέρος όλη την επιφάνεια του φίλτρου (tip 4) και το αφήνουμε να απορροφηθεί για δύο λεπτά. Μετά φέρνουμε το φίλτρο στην κανονική του μορφή και απλώνουμε το λάδι στο φίλτρο με μαλάξεις (προσοχή tip 3).

7. Πλένουμε την βάση με νερό ή αν έχει πολύ λάδι πάνω της με το καθαριστικό φίλτρων αέρος και αφού την σκουπίσουμε με το πανί, τοποθετούμε το φίλτρο επάνω της. Βεβαιωνόμαστε ότι το φίλτρο έχει κάτσει σωστά στην βάση και τοποθετούμε λάδι φίλτρου αέρος στο χείλος του φίλτρου (tip 5).

8.Τοποθετούμε το φίλτρο στο φιλτροκούτι του και προσέχουμε να το έχουμε τοποθετήσει σωστά πριν βιδώσουμε την βίδα. Τέλος τοποθετούμε την σέλα και τελειώσαμε(tip 6).

Tips
1. Αν βρούμε σκόνες στο πανί σημαίνει ή ότι δεν είχαμε βάλει ικανοποιητική ποσότητα λαδιού ή ότι κρατήσαμε το βρώμικο φίλτρο για πολλές προπονήσεις και βόλτες ή μπορεί το φίλτρο μας να θέλει αντικατάσταση με καινούργιο. Αν βρούμε μόνο λάδι σημαίνει ότι είχαμε βάλει πολύ λάδι στο φίλτρο μας. Αν πάλι βρείτε σταγόνες με λίγο χώμα ή ξεραμένο σαπούνι σημαίνει ότι δεν προστατεύσατε το φίλτρο αέρος κατά το πλύσιμο της μοτοσικλέτας.
2. Αν κατά την εξαγωγή το φίλτρο ακούμπησε σε κάποια σημεία γύρο από το φιλτροκούτι (συνήθως στις πάνω δοκούς του υποπλαισίου) καθαρίστε και αυτά τα σημεία γιατί σίγουρα θα ακουμπήσει και το καθαρό φίλτρο κατά την εισαγωγή του.
3. Ποτέ δεν στύβουμε το φίλτρο αέρος, απλά το ζουλάμε (βλ. κάτω εικόνα) σαν να του κάνουμε μαλάξεις. Το στύψιμο μπορεί να προκαλέσει τρύπες και ανοίγματα στις ενώσεις του φίλτρου αέρος.

4. Ανάλογα με την χρήση τοποθετούμε και την ανάλογη ποσότητα λαδιού πχ. σε πολύ σκόνη ψεκάζουμε καλά όλη την επιφάνεια, καθόλου σκόνη ψεκάζουμε λίγο, πολύ λάσπη και βροχή ψεκάζουμε και πάλι καλά όλη την επιφάνεια ώστε να κρατήσει το νερό όπως επίσης και στην άμμο ψεκάζουμε πολύ καλά που αν μπορούμε περνάμε εξωτερικά filter skins ή ένα γυναικείο καλσόν για περισσότερη προστασία.
5. Είναι απαραίτητο να τοποθετήσουμε λάδι φίλτρου αέρος ή γράσο στο χείλος του φίλτρου γιατί πολλές φορές περνάει περισσότερος αέρας από εκεί καθώς βρίσκει πιο εύκολη διέξοδο όταν δεν υπάρχει λάδι όπως στο υπόλοιπο φίλτρο.
6. Ανάλογα με την χρήση καθαρίζουμε το φίλτρο του αέρα. Συνήθως κάθε δύο μέρες λειτουργίας θέλει καθάρισμα, αλλά αν έχει πολύ σκόνη λάσπη ή κάνουμε σε άμμο, θέλει σε κάθε ημέρα λειτουργίας. Αν πάλι βρισκόμαστε σε ιδανικές συνθήκες νοτισμένου χώματος μπορούμε να το αλλάξουμε και κάθε τρεις με τέσσερις ημέρες λειτουργίας αν φυσικά το βλέπουμε σε καλή κατάσταση εξωτερικά.