Ο Θανάσης Χούντρας δέχθηκε να μιλήσει στον Δημήτρη Γιουβρή για το θέμα που δημιουργήθηκε με το promotion της Highsiding για το Πανελλήνιο πρωτάθλημα enduro. Διαβάστε την αναλυτική συνέντευξη του, τις θέσεις των διοργανωτών καθώς και την θέση της ΕΛΠΑ για το ζήτημα αυτό.

Απ’ ότι προκύπτει τελικώς η Highsiding δεν δέχεται να προχωρήσει σε ένα σχέδιο promotion που δεν έχει την πλήρη αποδοχή των διοργανωτών. Σίγουρα ένας σημαντικός παράγοντας πρέπει να θεωρηθεί η χρονική περίοδο αφού όλες οι συνομιλίες έγιναν μετά την κατάρτιση του ημερολογίου 2006. Σημαντικό επίσης θα πρέπει να θεωρηθεί πως ορισμένοι διοργανωτές θέλησαν να διαπραγματευτούν το σχέδιο promotion ακόμα περισσότερο και κάποιοι περίμεναν ένα τελικό σχέδιο ακόμα πιο “δουλεμένο” από την Highsiding που ποτέ όμως δεν ήρθε. Η αρχική διάθεση της εταιρίας μεταφράστηκε σε άρνηση όταν συνάντησε μικτές αντιδράσεις στην συνάντηση που διεξήχθη στα γραφεία της ΕΛΠΑ. Θα πρέπει επίσης ο αναγνώστης να λάβει υπόψην του πως μεταξύ των οργανωτών ήταν και ο Δημήτρης Αθανασουλόπουλος (λέσχη Offroad Team) πρώην υπάλληλος της Highsiding και υποψήφιος promoter του Πανελληνίου πρωταθλήματος Enduro αφού έχει καταθέσει πρόταση για την επόμενη χρονιά, 2007. Τέλος να τονίσουμε πως ο Σύνδεσμος Αναβατών Enduro (ΣΑΜΕ) αλλά και η ΕΛΠΑ ήταν θετικοί για το σχέδιο promotion, μάλιστα μετά από πρωτοβουλία της ΕΛΠΑ έγινε η συνάντηση της Highsiding με τους διοργανωτές.

Τελικώς όπως πολλά ακόμα θέματα στην Ελλάδα, οι ενέργειες της Highsiding δεν καρποφόρησαν και το Πανελλήνιο πρωτάθλημα θα συνεχίσει άλλη μια χρονιά χωρίς promoter. Ραντεβού το φθινόπωρο όπου πριν την κατάρτιση του ημερολογίου 2007 θα συζητηθούν όσα σχέδια promotion έχουν κατατεθεί για την επόμενη χρονιά.

Δ.Γ. Ποιο ήταν τελικά το σχέδιο promotion της Highsiding;
Θ.Χ. Ετοιμάσαμε μια επιστολή για χορηγίες, στείλαμε 50 επιστολές σε όλο τον κόσμο που εμπλέκεται με κάποιο τρόπο στο enduro. Το κόστος ήταν μικρό, ενώ για τον κεντρικό χορηγό το κόστος ήταν μεγαλύτερο, με ανάλογη προβολή βέβαια. Ίσως δε ερχόταν από την πρώτη χρονιά μεγάλος χορηγός –τότε οι παροχές προς τις λέσχες θα ήταν σημαντικά περισσότερες-, αλλά πιστεύω ότι 10-15 μικρότεροι χορηγοί θα βρίσκονταν ώστε να βγει το κόστος των παροχών. Όσο περισσότερες ήταν οι χορηγίες, τόσο περισσότερες θα ήταν και οι παροχές προς τους διοργανωτές.

Δ.Γ. Παρόλο που περνάει ο χρόνος χωρίς να έχει αποφασιστεί τίποτα, είναι αλήθεια πως καλύψατε τον πρώτο αγώνα στη Δράμα;
Θ.Χ. Ναι, καλύψαμε όχι με την χρονομέτρηση αλλά με κάποια από τα υπόλοιπα. Και αυτό γιατί πρέπει να έρθει μια επιστολή από την ΕΛΠΑ, διευκρινιστική, που να λέει πως δεν μπορείτε να λάβετε το promotion σε όλους τους αγώνες αλλά στους τέσσερις από τους οκτώ. Τότε θα είμαστε υποχρεωμένοι να αποσύρουμε την πρότασή μας. Γιατί όταν παίρνεις ένα προϊόν το παίρνεις ολόκληρο δεν παίρνεις το μισό. Δεν περίμενα τέτοια εξέλιξη γιατί οι παροχές δεν ήταν λίγες…

Σημείωση Ο Θανάσης Χούντρας διαβάζει τις υποχρεώσεις του promoter προς τον οργανωτή.

• Κάλυψη 30% του κόστους χρονομέτρησης.
• Καταχώριση που θα έχει συγκεκριμένη μορφή, με την αναγγελία του αγώνα.
• Κατασκευή αφίσας ίδια με την καταχώριση η οποία αποστέλλεται στον οργανωτή 15 ημέρες πριν τον αγώνα, για την τοπική αγορά.
• Οι αφίσες θα τυπωθούν μια φορά στην αρχή της χρονιάς και θα έχουν λευκή λωρίδα στο κάτω μέρος. Ο οργανωτής αν θέλει θα τυπώνει εκεί και μόνον τους δικούς του χορηγούς. Θα μπορεί να μας στέλνει τα λογότυπα των χορηγών του και τους τυπώνουμε ξανά πάνω στις αφίσες. Αναλαμβάνουμε και το κόστος της επανεκτύπωσης.
• Σήματα για τη διαδρομή.
• Κορδέλα για την οριοθέτηση ειδικών
• Κατασκευή φυλλαδίου στην αρχή της αγωνιστικής περιόδου. Τα φυλλάδια θα σταλούν στους οργανωτές και θα μοιράζονται κατά την διάρκεια όλων των αγώνων του 2006.
• Λευκές προτυπωμένες σελίδες οι οποίες ο οργανωτής θα τυπώνει στην μια όψη τη λίστα συμμετοχών. Στην άλλη όψη (και μόνον) θα μπορεί να τυπώνει τους τοπικούς χορηγούς του. Δηλαδή βγαίνει ένα φυλλάδιο Α3 που έχει φάσα με τους χορηγούς σε προτυπωμένο σε χαρτί illustration. Αυτά θα ήταν 2.000 με 3.000. Ο οργανωτής μπορεί επιπλέον να μοιράζει όσα διαφημιστικά φυλλάδια των χορηγών του θέλει.
• Αψίδα στο χώρο της εκκίνησης με χορηγούς του promoter. Αυτό βοηθά να βελτιωθεί και η εικόνα του park ferme και της εκκίνησης.
• Βάθρο απονομής και πλάτη που θα χρησιμοποιούνται στην απονομή. Αυτό δεν το είχαμε αρχικά, αλλά το προσθέσαμε στο τέλος. Κάναμε ακριβώς ότι έκανε ο Blanchard (Promoter Παγκοσμίου πρωταθλήματος Enduro). Η νταλίκα μας θα πηγαίνει από αγώνα σε αγώνα να στήνει τις σημαίες των και να μεταφέρει ό,τι χρειάζεται.

Extra παροχές
• Δελτία τύπου με την αναγγελία του αγώνα.
• Δελτία τύπου μετά τον αγώνα.
• Αναγγελία του αγώνα από ραδιοφωνικούς σταθμούς, εδώ μπορούν να βοηθούν οι οργανωτές με ραδιοφωνικούς σταθμούς της περιοχής τους. Δηλαδή να φτιάχνουμε το σποτάκι και να το μοιράζουν και αυτοί στην περιοχή τους.
• Αψίδα με τους χορηγούς του οργανωτή με συμβολική χρέωση. Δηλαδή σε κάθε αγώνα θα έχουμε και τη δεύτερη αψίδα. Εάν θέλει ο οργανωτής να προβάλει τον τοπικό χορηγό τότε τη χρησιμοποιεί. Μπορεί η μια αψίδα να είναι στην εκκίνηση του αγώνα και η άλλη στην είσοδο των θεατών.
• Δημοσιεύσεις σε site μοτοσυκλέτας.

Υποχρεώσεις οργανωτή προς promoter
• Ονομασία του πρωταθλήματος με το λογότυπο του μεγάλου χορηγού π.χ. “Χορηγός – Πανελλήνιο πρωτάθλημα Enduro 2006”.
• Εκκίνηση του αγώνα από κεντρικά σημεία της εκάστοτε διοργανώτριας πόλης. Μην είναι το parc ferme 20 χιλιόμετρα έξω από την πόλη…
• Αυτοκόλλητα του κεντρικού χορηγού στις μοτοσυκλέτες των συμμετεχόντων. Θα τα δίνουμε εμείς και ο οργανωτής θα τα κολλάει πάνω στη μοτοσυκλέτα στον τεχνικό έλεγχο.
• Χώροι σε κεντρικά σημεία του αγώνα (paddocks, Park Ferme, Ειδικές) για πανό και σημαίες των χορηγών του promoter. Εύκολη υποχρέωση, αλλά το λέμε για να μην έχει καλυφθεί όλος ο χώρος από τοπικούς χορηγούς.
• Θέση για αψίδα στην εκκίνηση.
• Αναφορά του κεντρικού χορηγού από τον εκφωνητή καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα και ιδιαίτερα στην εκκίνηση.
• Συμφωνητικό μεταξύ του οργανωτή και του promoter με τα συμφωνηθέντα, θα αναφέρεται χρηματική ρήτρα σε μη τήρηση αυτών, π.χ. τιμολόγηση της αφίσας και της καταχώρισης. Εάν δεν κάνει τα παραπάνω, που δεν έχει λόγο να μην τα κάνει, θα του καταχωρούνται όσα έξοδα έχουν γίνει.

Υποχρεώσεις Οργανωτή (όχι από τον promoter αλλά από την ΕΛΠΑ ή τον ΣΑΜΕ)
• Χρονομέτρηση από άτομα που θα τους υποδείξει η ΕΛΠΑ σε ειδικές και ΣΕΧ (αν γίνεται). Η χρονομέτρηση είναι αυτή που ορίζει η ΕΛΠΑ.
• Οι ειδικές να είναι ασφαλείς για τους αγωνιζόμενους. Προφανές…
• Οι ειδικές ΜΧ να κλείνουν κύκλο και αν είναι δυνατόν, και η cross country και αυτό για να μπορέσει να λειτουργήσει η χρονομέτρηση.
• Πρόσβαση οχημάτων και ιδιαίτερα ασθενοφόρων στις ειδικές. Το προφανές.
• 3 κύκλοι ο κάθε αγώνας. Όχι ένας κύκλος. Για να μπορέσει να έχει επαναληπτικότητα ο αγώνας και να υπάρχουν θεατές. Γίνεται ήδη ούτως ή άλλως.
• Κλείσιμο κύκλου στο σημείο εκκίνησης. Δηλαδή ο αγώνας να περνάει μέσα από την πόλη.
• Οι ειδικές να είναι προσβάσιμες στο κοινό και σε μικρή απόσταση μεταξύ τους.
• Να υπάρχει ανεξάρτητη, σαφής σήμανση για τους θεατές για την καλύτερη μετάβαση αυτών στις ειδικές. Θα υπάρχουν και σήματα με μπλε βελάκια, για τους θεατές, που να λέει π.χ. προς Ειδική διαδρομή-3. Τα φτιάχνουμε όλα εμείς και τα δίνουμε στον οργανωτή- τα κόκκινα για τον αγώνα και τα μπλε για τους θεατές.
• Χάρτης με τις ειδικές που θα μοιράζεται μαζί με το φυλλάδιο.
• Παρατηρητής της ΕΛΠΑ και του promoter θα ελέγχει τις διαδρομές 20 ημέρες πριν τη διεξαγωγή αυτού. Αυτό το ζήτησε ο ΣΑΜΕ και είναι σωστό.
• Στο park ferme και όπου αλλού κρίνεται απαραίτητο, θα μπαίνουν κάγκελα (της ΕΛΠΑ) για την οριοθέτηση και φύλαξη των μοτοσυκλετών. Γίνεται εδώ και χρόνια…
• Να υπάρχει φύλαξη στο park ferme καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα και ιδιαίτερα το βράδυ του Σαββάτου. Το κάνουν ήδη σχεδόν όλες οι λέσχες…

Διάφορα
• Αλλαγή ημερομηνίας του αγώνα της Τρίπολης, γιατί τις ίδιες ημέρες είναι το Six Days όπου συμμετέχουν Έλληνες αναβάτες.
• Ο παρατηρητής της ΕΛΠΑ σε συνεργασία με τον promoter και τον ΣΑΜΕ να συντάσσει έκθεση και να βαθμολογήσει όλους τους αγώνες αμέσως μετά την τέλεσή τους.

Θ.Χ. Αυτό ήταν το πλαίσιο που κινηθήκαμε. Κάναμε ό,τι ήταν δυνατόν από το χέρι μας. Πάρα πολύ ήπιο σε υποχρεώσεις του διοργανωτή και με σαφείς παροχές. Και έρχεται ο άλλος και σου λέει “εγώ δεν το θέλω”. Πες μου εγώ τι να κάνω τώρα;

Δ.Γ. Ποιος είναι ο λόγος όμως της άρνησης τον διοργανωτών;
Θ.Χ. Εγώ μόνο τον προφανή λόγο ξέρω. Δεσμεύεται ο διοργανωτής έχοντας ονομάσει τον αγώνα “Χ” Πανελλήνιο πρωτάθλημα enduro οπότε αν έχει κανονίσει χορηγία από άλλη εταιρεία δεν ξέρει που να την προβάλλει.

Δ.Γ. Είναι μόνο ο λόγος του μεγάλου χορηγού ή και των υπολοίπων μικρών χορηγών;
Θ.Χ. Ο μόνος αποκλειστικός χορηγός είναι ο μέγας χορηγός, αυτός που δίνει το όνομά του στο πρωτάθλημα. Για τους μικρούς χορηγούς δεν υπάρχει αποκλειστικότητα. Ακόμα και αν ο επάνω χώρος της αφίσας έδειχνε κάποιον χορηγό “Χ”, μπορούσε να χρησιμοποιηθεί όλος ο χώρος κάτω (χώρος όπου προβάλλονται οι τοπικοί χορηγοί) και να προβάλλει την “Ψ” εταιρεία. Αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι θα είχαμε δέκα μικρούς χορηγούς εμείς και θεώρησαν πως δεν θα μπορούσαν να πάρουν χορηγία από τους ίδιους.

Δ.Γ. Έχοντας κάνει την ίδια προσπάθεια από πλευράς οργανωτή (η Highsiding ΑΕ είναι promoter του παγκοσμίου αγώνα στις Σέρρες τα δυο τελευταία χρόνια), πιστεύεις πως θα γινόταν το ίδιο και στο Ελληνικό πρωτάθλημα; Σηκώνει τέτοιες ενέργειες η Ελληνική αγορά;
Θ.Χ. Υπάρχουν δυο τρόποι να κάνεις έναν αγώνα. Αυτός του Παγκοσμίου πρωταθλήματος Motocross ή Supermotard της Youthstream και αυτός του Παγκοσμίου πρωταθλήματος Enduro του Blanchard. H Youthstream ζητάει 250.000 ευρώ για δικαιώματα, άσχετα αν με 60.000 € παίρνεις τελικά τον αγώνα. Δίνεις ζεστό χρήμα και έχεις τρομερό περιορισμό στους χορηγούς. Γι’ αυτό και όποιος έχει κάνει τέτοιο αγώνα έχει πάθει σημαντική οικονομική ζημιά. Ο ΒBlanchard (ΠΠ Enduro) δεν ζητά δικαιώματα αλλά σου αποκλείει ορισμένες κατηγορίες χορηγιών. Ελαστικά, τιμόνια, κράνη (δεν υπήρχε για το 2005) και λιπαντικά (δεν υπήρχε το 2005). Για όλους αυτούς που έχει ως μικρούς χορηγούς ο Blanchard λέει κάνε ότι νομίζεις. Θέλεις να βρεις χορηγό λιπαντικών και να σου δώσει χορηγία, τότε κάντο.

Δ.Γ. Από την εμπειρία σου παίρνατε χορηγίες από εταιρίες με τις οποίες έχει συνάψει προηγουμένως συνεργασία ο promoter του Παγκοσμίου πρωταθλήματος;
Θ.Χ. Δύσκολα.

Δ.Γ. Δεν είναι αυτό ένα μειονέκτημα για τον διοργανωτή;
Θ.Χ. Μειονέκτημα είναι αν είχαν πρόθεση να βάλουν και επειδή προβάλλονται ήδη, δεν δίνουν χορηγία. Μιλάμε δηλαδή για πέντε μεγάλους χορηγούς…

Δ.Γ. Ποιες είναι οι προφανείς δικαιολογίες των διοργανωτών που δεν επιθυμούσαν την Highsiding ως promoter;
Θ.Χ. Πρέπει να ρωτήσεις τους ίδιους. Είπαν πως δεν συμφωνούν να δεσμευτούν για το σχέδιο του promotion με αυτές τις παροχές. Στην ουσία όμως οι τρεις διοργανωτές που νόμιζαν πως έχουν τη δυνατότητα να βρουν παραπάνω παροχές αφαίρεσαν την προοπτική από τους υπόλοιπους να έχουν κάποιες παροχές. Είναι η καχυποψία του Έλληνα, “γιατί αυτό” και “γιατί αυτός”. Όταν λέει “γιατί αυτός” λέει και “γιατί όχι εγώ”. Για προσωπικά και για το προσωπικό μαγαζάκι του, αφαιρεί από το θεσμό τη δυνατότητα να κάνει ένα βήμα μπροστά. Καλώς ή κακώς αυτό θα ήταν ένα βήμα μπροστά.

Δ.Γ. Υποθετικό στη συζήτηση ήταν μόνο το 30% κάλυψης της χρονομέτρησης ή και κάτι άλλο, οικονομικά;
Θ.Χ. Εάν είχαμε μεγάλο χορηγό θα καλύπταμε και άλλο ένα 30% σύνολο 60%. Αυτό το βάλαμε γιατί το εγχείρημα δεν έχει ξαναγίνει. Ξεκινώντας από μια βάση που θα κατέγραφε και προϊστορία στο θεσμό, θα μπορούσε την επόμενη χρονιά να προσθέταμε κάτι παραπάνω. Θα είχαμε περισσότερες απαιτήσεις και περισσότερες δυνατότητες. Το γεγονός παραμένει ότι έμμεσα το όλο εγχείρημα αποτελούσε ζημιά για την εταιρεία μας, καθώς το να τραβήξεις ένα σεβαστό ποσό από το διαφημιστικό budget των εταιριών, σημαίνει ότι αυτό το ποσό θα μπορέσαμε να τις προωθήσουμε π.χ. σε δραστηριότητες του περιοδικού. Το κάναμε γιατί πιστεύουμε ότι ο χώρος της μοτοσυκλέτας χρειάζεται πρωτοβουλίες για να πάει μπροστά. Από μόνο του δεν γίνεται τίποτα. Προσβλέπαμε μέσα από την άνθηση του enduro, να πουληθούν περισσότερα μηχανάκια, να υπάρξουν περισσότερες συμμετοχές, να γίνει περισσότερος ντόρος, να ακουστεί περισσότερο το enduro, να δημιουργηθεί περισσότερο ενδιαφέρον και αυτό εμμέσως να λειτουργήσει θετικά για το χώρο και κατ’ επέκταση για το περιοδικό. Αυτό θα ήταν και το δικό μας όφελος, η προβολή μέσα από τις ενέργειες αυτές. Βέβαια το enduro είναι εξ ορισμού το πιο δύσκολο άθλημα για προβολή.

Δ.Γ. Έπαιξε σημαντικό ρόλο η χρονική υποβολή της πρότασης μιας και οι λέσχες είχαν ζητήσει ήδη αγώνα μέσω της ΕΛΠΑ;
Θ.Χ. Αυτό είναι κάτι που σίγουρα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν, γιατί δεν μπορείς σε κάποιον που έχει πάρει την άδεια της ΕΛΠΑ να διοργανώσει αγώνα να βάζεις καινούργιες προδιαγραφές. Παρόλα αυτά κανείς δεν τον υποχρέωσε να δώσει περισσότερα χρήματα, το αντίθετο έγινε. Τον υποχρέωσε να κάνει κάτι για να πάρει μια extra παροχή. Σίγουρα ο χρόνος ήταν πολύ λίγος. Δεν ξέρω αν θα μπορούσαν να γίνουν όλα από τον πρώτο αγώνα. Παρόλα αυτά το λαχείο δεν σου πέφτει μόνο την πρωτοχρονιά, μπορεί να σου πέσει και τον Μάιο. Θα πεις ότι δεν το θέλω; Σου ξανάλεω πως είναι ένας πολύ δύσκολος χώρος που εξ’ ορισμού δεν έχει προβολή.

Δ.Γ. Στο τέλος της χρονιάς 2005 είχαμε την πληροφόρηση πως ο Δημήτρης Αθανασουλόπουλος είχε καταθέσει πρόταση για το promotion του Πανελληνίου πρωταθλήματος enduro; Έπαιξε ρόλο το ότι ο ίδιος ήταν και διοργανωτής φέτος;
Θ.Χ. Για το 2007 έλεγε. Με τον Δημήτρη Αθανασουλόπουλο είναι η τρίτη χρονιά που το συζητάμε και ο δεύτερος χρόνος που συζητάμε να το υλοποιήσουμε. Από το πόστο του εδώ στην εταιρεία υποστήριζε πως δεν έχει νόημα να γίνει αυτό στο enduro, είναι άστοχο χρονικά. Ίσως αργότερα, ότι ήταν θολό το τοπίο και δεν είναι σωστή κίνηση. Το υποστήριζε μέχρι και την ημέρα που αποχώρησε.

Δ.Γ. Τότε γιατί να εμπλακεί η Highsiding στο enduro;
Θ.Χ. Και από πλευράς ελληνικών περιοδικών αν το δεις αλλά και από εμένα προσωπικά, μεγαλύτερη επαφή και περισσότερη ιστορία στο χώρο του enduro δεν μπορεί να πει κανείς πως έχει. Έτρεχα 22 χρόνια enduro και θεώρησα ως υποχρέωσή μου, αφού πέρασα καλά όλα αυτά τα χρόνια να επιστρέψω κάποια παροχή μέσα από την ιδιότητα που έχω. Γιατί επαγγελματικά μια τέτοια κίνηση είναι εντελώς άστοχη, αφού στο κάτω – κάτω ότι χορηγίες παίρναμε, θα τις μοιράζαμε στους διοργανωτές.

Δ.Γ. Η άρνηση των τεσσάρων λεσχών να αποδεχτούν το σχέδιο promotion πιστεύεις πως κρύβει οικονομικά συμφέροντα;
Θ.Χ. O χώρος του enduro είναι τέτοιος που δεν τον παίρνει να διαπραγματεύεται οικονομικά συμφέροντα, δεν έχει τρόπο να “επιστρέψει” αυτά που θα πάρει. Πρέπει να στηθεί μέσα από ένα μηχανισμό που θα μπορεί να πείσει πως τα χρήματα που θα δώσει ένας χορηγός θα τα πάρει πίσω σε προβολή. Γιατί να μην κοιτάξει κάποιος το supermotard, την ταχύτητα, οτιδήποτε είναι πιο συγκεντρωμένο, άλλες διοργανώσεις, σχολεία οδήγησης, οτιδήποτε. Το enduro ενδιαφέρει κατά κύριο λόγο αυτούς που συμμετέχουν και κατά δεύτερο λόγο τον πληθυσμό της πόλης στην οποία διοργανώνεται. Θες να μου πεις πως κάποιος μπλοκάρισε αυτήν την ιστορία για να κάνει το ίδιο πράγμα την επόμενη χρονιά; Με γεια του με χαρά του, να το κάνει. Παρόλα αυτά εγώ πιστεύω πως φέτος έκανε κακό στο enduro. Ας γινόταν πιλοτικά και την επόμενη χρονιά θα το βελτιώναμε ακόμη περισσότερο.
Εάν στο βωμό του να γίνει ένας καλός αγώνας στην Αττική χαθούν παροχές προς τις λέσχες όλης της Ελλάδας, εγώ το βλέπω μικροπρεπές και εγωκεντρικό. Αν κάποιος έχει αποφασίσει να το κάνει δουλειά ας καλλιεργήσει όλο το χωράφι και όχι την γωνίτσα του. Για μένα η ευθύνη βαρύνει και την ΕΛΠΑ. Από την άλλη, η ΕΛΠΑ λέει –και με το δίκιο της-, πως δεν μπορεί να πιέσει τις λέσχες αφού έχει κλείσει το πρόγραμμα.

Δ.Γ. Άρα έχει τελειώσει για την Highsiding αυτή η ιστορία ή περιμένετε κάτι ακόμη;
Θ.Χ. Εγώ το θεωρώ τελειωμένο από την στιγμή που δεν μπορεί να ισχύσει για όλους τους αγώνες. Θα πρέπει να ισχύουν για όλους τα ίδια.

Δ.Γ. Για τον διήμερο αγώνα της Αττικής οι παροχές σας ποιες ήταν;
Θ.Χ. Οι παροχές επί δυο. Παρόλο που τα έξοδα δεν θα ήταν επί δυο! Διπλάσια φυλλάδια, διπλάσιες αφίσες κ.λ.π. Δεν γίνεται να δώσεις παραπάνω σε έναν αγώνα, θα παραπονεθούν οι άλλες λέσχες. Με αυτή την λογική αύριο θα έρθει η Θεσσαλονίκη και θα σου πει εγώ θα κάνω πολύ καλύτερο αγώνα και θέλω το μισό budget της χρονιάς. Δεν γίνεται πουθενά σε όλο τον κόσμο.

Δ.Γ. Θα καταθέσετε πρόταση την επόμενη χρονιά ή ήταν κάτι που προσπαθήσατε μόνο φέτος;
Θ.Χ. Θεωρώ ότι το λάθος σε όλη αυτή τη χρονιά ήταν ότι έγινε αργά. Δεν μπορούσε όμως να γίνει νωρίτερα. Μόλις μας ανακοινώσει η ΕΛΠΑ πως δεν μπορεί να μας καλύψει γιατί είναι αργά, την ίδια ημέρα θα φύγει η πρόταση, ίδια και ίσως πιο εμπλουτισμένη αφού θα έχουμε περισσότερο χρόνο, για την επόμενη χρονιά. Βέβαια ένα θέμα είναι ότι δεν μπορείς να παρακαλάς κάποιον για να του δώσεις μια παροχή. Καλύτερα να πας σε κάποιον άλλο που θα σου πει και ευχαριστώ. Ενδεχομένως λοιπόν κάποιον άλλο χώρο αγώνων να τον ενδιαφέρει περισσότερο και να πει και ένα ευχαριστώ. Από την άλλη επειδή υπάρχει και αυτός ο δεσμός με το enduro, επειδή είναι “αδικημένο”, επειδή δεν μπορεί να βρει χορηγούς εύκολα, λέμε να πάμε εκεί που υπάρχει ανάγκη. Πήγαμε να κάνουμε το καλό και βρισκόμαστε να απολογούμαστε και από πάνω. Αν μπορέσει κάποιος άλλος να κάνει μια καλύτερη προσφορά ας πάρει το promotion. Το αποτέλεσμα είναι πως οι λέσχες θα έχουν περισσότερες παροχές. Το ότι έγινε δεκτό και συζητήθηκε από την ΕΛΠΑ αποκαλύπτει μια άλλη πληγή: θα έπρεπε να συζητάς με 15 λέσχες για να κάνουν αγώνα οι οκτώ. Τώρα πια πρέπει να παρακαλά λέσχες για να διοργανώσουν αγώνα κι αυτόν μονοήμερο γιατί διήμερο “δεν αντέχουν”. Εσείς το γράψατε πως δεν θα γίνει ο δεύτερος αγώνας του πρωταθλήματος στην Αττική (διοργάνωση Motor & Nature). Δεν ξέρω τι λόγους είχε ο ίδιος αλλά γιατί τον ανέβαλε; Δεν ήθελε να δεσμευτεί με το promotion της Highsiding, γιατί περιορίζεται στην αναζήτηση χορηγών, αλλά τελικά δεν βρήκε χορηγό… Δεν θα διευκόλυνε αν είχε κάποια ελάφρυνση στον οικονομικό τομέα και στον τομέα των παροχών; Εξάλλου θα είχε και τις συμμετοχές από εκατό αναβάτες. Δεν είναι μικρό το ποσό της συμμετοχής…

Δ.Γ. Η θέση της ΕΛΠΑ και του ΣΑΜΕ;
Θ.Χ. Ο ΣΑΜΕ ήταν θετικός. Ο ΣΑΜΕ με την μορφή που έχει αυτήν την στιγμή έβλεπε θετικό να γίνει κάτι τέτοιο. Και η ΕΛΠΑ, ας είναι ο κακός, το νερό στο κρασί της το βάζει. Έκατσε στο τραπέζι, άκουσε τους οδηγούς, μάζεψε τον κόσμο, στο μέτρο που μπορεί και στα πλαίσια που το σχήμα της μπορεί να λειτουργήσει, κάνει πράγματα. Και η ΕΛΠΑ ήταν θετική. Παραπάνω από θετική. Ήρθαν εδώ κάτσαμε δυο ώρες για να σχηματίσουμε το σχέδιο promotion. O μόνος τρόπος για να πάει μπροστά κάτι είναι μέσω promoter. Το ότι ο Παναγιώτης Σιδέρης έχει πάρει στις πλάτες του το Supermoto δείχνει την δουλειά που έχει κάνει και γι’ αυτό είναι εκεί που είναι σήμερα. Το ότι κανένας θεσμός παρόμοιος στον κόσμο δεν λειτουργεί χωρίς promoter είναι και αυτό ένα δείγμα. Τα προφανή συζητάμε τώρα…

Δ.Γ. Υπήρχε αντίλογος από τους διοργανωτές που δεν ήθελαν το σχέδιο promotion; Ζήτησαν κάτι παραπάνω για να διαπραγματευτούν;
Θ.Χ. Όχι, κανένας δεν εξήγησε. Είπαν πως δεσμεύουμε τους χορηγούς και δεν θα μπορέσουν να βρουν χρήματα. Δες το παράδειγμα του πρώτου αγώνα στην Αττική (Motor & Nature), το είπαμε νωρίτερα, δεσμεύαμε μεν τους χορηγούς αλλά δεν βρήκε κανέναν ο διοργανωτής και ανέβαλε τον αγώνα. Αντίθετα η Δράμα ήταν κάθε μέρα στα τηλέφωνα αγωνιώντας για την εξέλιξη, καθώς ήθελε (όπως και άλλες λέσχες) να προχωρήσει ο θεσμός. Όλοι υπόσχονται πως θα βρουν τον μεγάλο χορηγό που θα σώσει το enduro. Δεν υπάρχει αυτός ο χορηγός.

Δ.Γ. Τελειώνοντας θα ήθελες να προσθέσεις κάτι ακόμα;
Θ.Χ. Είναι κάτι που με απογοητεύει αλλά δεν με εκπλήσσει. Το, “να φροντίσω το μαγαζάκι μου και ας κόψουν το λαιμό τους” γενικότερα υπάρχει. Θεωρώ πως όλη ευθύνη για να καθαρίσει αυτό το πράγμα είναι και της ΕΛΠΑ. Όχι ευθύνη με την έννοια της κατηγορίας, αλλά της αρμοδιότητας. Εφόσον είναι η αρχή του Σπορ μερικά πράγματα δεν πρέπει να τα συζητάει. Και αν φέτος δεν έγινε λόγω χρόνου θα πρέπει να πει του χρόνου στο διοργανωτή πως για να πάρεις αγώνα θα πρέπει να κάνεις αυτό. Δέχεσαι ναι, αν δεν δέχεσαι πάμε στον επόμενο. Για μένα είναι το ανταποδοτικό τέλος. Οφείλεις όταν ένας χώρος συγκαταλέγεται σε αυτούς που πραγματεύεσαι και με κάποιο τρόπο σε ζει κιόλας θα πρέπει να του επιστρέψεις και κάτι, όχι μόνο να παίρνεις. Αυτή είναι η δική μας οπτική και αυτή θα πρέπει να είναι η οπτική αυτών που ζούνε από αυτό και πόσο μάλλον από αυτούς που έχουν ένα λόγο παραπάνω να νοιάζονται για την όποια εξέλιξη.

Δημήτρης Αθανασόπουλος
Λέσχη Off Road Team – Αττική
“Πολύ θετικό το έβλεπα αλλά θα έπρεπε η Highsiding να συζητήσει με την κάθε λέσχη ξεχωριστά. Δεν έχει το ίδιο κοστολόγιο μια λέσχη της επαρχίας με έναν οργανωτή της Αθήνας. Ο οργανωτής της Αθήνας θα ψάξει να βρει χορηγούς από την ίδια αγορά που θα βρει και η Highsiding. Τοπικά δεν υπάρχει το ίδιο κοστολόγιο. Το κόστος parc ferme, το κόστος των ασθενοφόρων, το κόστος των κριτών, το κόστος εύρεσης διαδρομής, το κόστος προστασίας της διαδρομής δεν είναι το ίδιο στη Δράμα και στην Αθήνα. Στην Αθήνα όλα είναι ακριβότερα. Τα ανταποδοτικά οφέλη της χορηγίας δεν ήταν ανάλογα του διαφημιστικού χώρου που καρπούται η Highsiding και παράλληλα στερούν το δικαίωμα στον οργανωτή να χτυπήσει άλλες πόρτες. Θεωρώ λάθος να βρίσκεται ένας promoter μετά την ανάθεση των αγώνων στους οργανωτές ενώ θεωρώ σωστό να βρισκόταν πρώτα ο promoter και αφού θα αναλάμβανε την ολοκληρωτική τέλεση του πρωταθλήματος να αναλάμβανε αυτός την επαφή και την εύρεση των λεσχών για την ολοκλήρωση ενός σωστού και άρτιου πρωταθλήματος. Ένα σωστό promotion θα πρέπει να είναι συμφέρον και για τον promoter και για τον οργανωτή. Αν υπήρχαν χορηγίες θα υπήρχε πιο απλόχερη πολιτική της Highsiding προς τους οργανωτές. Για να μην υπάρχει πάει να πει πως δεν υπήρχαν χορηγοί, σύμφωνα με τα λεγόμενα της Ιωάννας Αρβανιτάκη και του Θανάση Χούντρα. Με το που έθεσε η ΕΘΕΑΜ promoter την Highsiding ο βασικός όρος ήταν να κάνουν κουβέντα με τους οργανωτές και αν συμφωνούν να προχωρήσουν. Θεωρώ ότι η διαδικασία άλλαξε και οι διοργανωτές βρέθηκαν μπροστά σε ένα πλάνο συνεργασίας όπου τους ζητήθηκε να συμφωνήσουν.”

Βασίλης Σταθούλιας
Λέσχη Motor & Nature – Αττική
“Είμαστε υπέρ του promoter, τρέφαμε ελπίδες για τo promotion του πρωταθλήματος αλλά όχι με αυτήν την πρόταση η οποία στη τελική της μορφή ήταν αρκετή απλή. Σίγουρα θα μπορούσε η Highsiding να το επεξεργαστεί περισσότερο και να παρουσιάσει ένα πιο καλά δουλεμένο σχέδιο. Άλλος ένας σημαντικός παράγοντας ήταν και η χρονική περίοδος του αγώνα η οποία λειτούργησε καταλυτικά αφού μετά την συζήτηση που έγινε στην ΕΛΠΑ δεν βρέθηκε άκρη μεταξύ των διοργανωτών και του promoter.”

Μιχάλης Αποστολόπουλος
Λέσχη ΑΟΛΑΠ – Πύργος
“Απουσίαζα για δικαιολογημένους λόγους. Σαν λέσχη δεν έχουμε λάβει ποτέ κανένα χαρτί από κανένα περιοδικό για το promotion. Είπαν πως θα επικοινωνήσουν με τις λέσχες και θα επανέλθουν. Δεν έγινε καμία επαφή οπότε επίσημα δεν γνωρίζουμε τίποτα. Αν μας είχαν ενημερώσει επίσημα εμείς θα απαντούσαμε. Επίσημα δεν έχουμε λάβει κανένα έγγραφο από τον promoter.”

Κώστας Τσέτσος
Λέσχη ΑΛΦΑΛ – Λιβαδειά
“Δεν είμαι αρνητικός αλλά είχα μια επιφύλαξη για τις παροχές που δίνουν. Κάποια πράγματα ήταν λιγότερα από αυτά που χρειαζόταν ή λιγότερα για ένα promoter που δίνει στο promoter. Η ανάγκη σε έκανε να ψάξεις για περισσότερους χορηγούς. Δεν ξέρω γιατί δεν καρποφόρησε. Μας είπαν πως θα μας έδιναν τις τελικές παροχές αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ. Ποτέ δεν ήμουν αρνητικός. Θα μιλούσαμε αφού μας έδιναν τις τελικές προτάσεις. Δεν είχα καμία τελική πρόταση στα χέρια μου. Αν είχα θα την παρουσίαζα στο ΔΣ της λέσχης για να αποφασίσουμε.”

Γιάννης Πασχαλίδης
Λέσχη ΦΕΔ – Δράμα
“Ήμασταν σύμφωνοι και πολύ θετικοί. Μας λύνει τα χέρια από το τρέξιμο για χορηγούς ενώ μας αφήνει να ασχοληθούμε με την πραγματική διοργάνωση του αγώνα. Μας από-συντόνισε λίγο λόγω του πρώτου αγώνα. Περιμέναμε την έκβαση του promotion που τελικά δεν έγινε και βρεθήκαμε να τρέχουμε την τελευταία στιγμή χωρίς promoter να βρούμε εμείς χορηγούς. Ελπίζουμε την επόμενη χρονιά να είναι πιο θετικά τα πράγματα και υπάρξει promoter στο πρωτάθλημα Ελλάδας.”

Κώστας Πρεβέντης
Λέσχη ΜΟΛΕΤ – Τρίκαλα
“Αρχικά η άποψή μας για το promotion της Highsiding δεν ήταν ούτε αρνητική αλλά ούτε θετική. Είχαμε προβλήματα π.χ. με την αφίσα και τις κορδέλες γιατί εμείς έχουμε χορηγούς για την αφίσα και σαν λέσχη έχουμε εξασφαλισμένη την κορδέλα. Γενικότερα όμως αν το δούμε καλό θα ήταν για το πρωτάθλημα. Αυτό που ζητήσαμε ήταν περισσότερη βοήθεια με την τηλεόραση και να δεσμευτεί ο promoter να υπάρχει τηλεοπτική προβολή.”

Χρήστος Κωνσταντινίδης
Λέσχη ΛΑΜΣ – Σέρρες
“Οι promoter διευκολύνουν το έργο της διοργανώτριας αρχής και των λεσχών. Θεωρούμε απώλεια την απουσία promoter από το Πανελλήνιο πρωτάθλημα Enduro και ευελπιστούμε την επόμενη χρονιά το περιοδικό 0>300 να εκδηλώσει ενδιαφέρον και σε νέα βάση να είναι αυτός ο promoter του πρωταθλήματος.”

Κώστας Κούγιας 
Λέσχη ΛΕΜΟΤ – Τρίπολη
“Δεν είμασταν παρών στην συνάντηση του promoter με τους διοργανωτές και δεν θέλω να εκφράσω άποψη για το θέμα.”

Άγγελος Μπαβέλας
Πρόεδρος ΕΘΕΑΜ (ΕΛΠΑ)
“Tα ελάχιστα που θα πρέπει να προσφέρει ένας promoter ενός τίτλου Πανελληνίου πρωταθλήματος θα πρέπει να είναι: επικοινωνία με έντυπα, προβολή με ραδιοτηλεοπτικά μηνύματα, αφίσες όπου οι χορηγοί που θα εμφανίζονται σε αυτές δεν θα πρέπει να βρίσκονται σε σύγκρουση με τους τοπικούς χορηγούς των διοργανωτών. Επίσης τα κύπελλα των αγώνων και ένα μεγάλο μέρος του κόστους διεξαγωγής των αποτελεσμάτων (χρονομετρήσεις ειδικών διαδρομών, επεξεργασία αποτελεσμάτων, display κ.λ.π.). Από τις συμμετοχές ο οργανωτής καλείται να καλύψει το κόστος των κριτών του και τα υπόλοιπα διοικητικά έξοδα ενός αγώνα. Αν λοιπόν δεν είναι ξεκάθαρο το γεγονός για το ποιοι είναι οι χορηγοί του promoter και με ποιο τρόπο δεν συγκρούονται με τα συμφέροντα των χορηγών του τοπικού οργανωτή τότε υπάρχει πρόβλημα για τον promoter. Εναλλακτικά θα μπορούσε ένας promoter να προτείνει την κάλυψη ΟΛΩΝ των δαπανών της διοργάνωσης ενός αγώνα χωρίς να χρειάζεται ο τοπικός οργανωτής να προστρέξει στην εξεύρεση τοπικών χορηγών.”