Το θολό τοπίο με την ανακοίνωση τριών Πανελληνίων Πρωταθλημάτων από τις δύο ομοσπονδίες και την ΕΛΠΑ, επιτέλους άρχισε να ξεκαθαρίζει μετά τις αναγκαίες διευκρινήσεις, κυρίως από την πλευρά των δύο ομοσπονδιών.

Όταν το 1997 αποφάσισα να συμμετάσχω στον πρώτο μου αγώνα motocross, έπρεπε να αγωνιστώ στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα καθώς άλλοι αγώνες δεν υπήρχαν (φιλικοί, κύπελλα κτλ). Η δεύτερη επιλογή ήταν να συμμετάσχω σε αγώνα scramble που έμοιαζαν με τους αγώνες motocross και τότε είχαν την μορφή φιλικών αγώνων. Ποτέ δεν φανταζόμουν από τότε μέχρι και σήμερα ότι θα έρθει στιγμή που δεν θα ξέρω πιο πρωτάθλημα να ακολουθήσω. Ακόμα και στην πιο τρελή μου φαντασία δεν θα μπορούσα να φανταστώ αυτό που συμβαίνει σήμερα. Πώς φτάσαμε όμως σε αυτό το σημείο; Έγινε η Ελλάδα ξαφνικά ο παράδεισος των αγώνων μοτοσικλέτας ή ζούμε την αρχή ενός μεγάλου κακού χωρίζοντας τον κόσμο των αγώνων με αντιπαραθέσεις, διαξιφισμούς και εγωιστικές πολιτικές οδηγώντας τον στην συρρίκνωση και την αφάνεια; Ίσως όλα αυτά να είναι υπερβολικά και τελικά να βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο στον χώρο τον αγώνων και πραγματικά έτσι θέλω να το βλέπω.

Για να δούμε τα πράγματα πως θα κυλήσουν σε αυτήν την μεταβατική περίοδο περιμέναμε τις απαραίτητες ανακοινώσεις, κυρίως από τις δύο ομοσπονδίες καθώς δεν φαίνεται η ΕΛΠΑ να έχει αλλάξει κάτι. Μετά την τελευταία συνάντηση που παραβρεθήκαμε (το enduro.gr) την Τετάρτη 28/12/05 με την Ο.Μ.Ε. και την έγγραφη ανακοίνωση της Α.ΜΟΤ.Ο.Ε προς τον ΑΣΟΑΜ είμαστε σε θέση να απαντήσουμε σε ορισμένα από τα πολλά ερωτήματα που καίγουν τους Έλληνες αγωνιζόμενους.

Πώς βρεθήκαμε να έχουμε τρία Πανελλήνια Πρωταθλήματα;
Μέχρι το 1999 η αρχή των αγώνων μοτοσικλέτας επίσημα αναγνωρισμένη από την πολιτεία βάση του άρθρου 49 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι το νομικό πρόσωπο που εκπροσωπεί επίσημα την Διεθνή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας (F.I.M.). Το νομικό πρόσωπο δεν είναι άλλο από την ΕΛΠΑ. Το 1999 ψηφίζεται ο αθλητικός νόμος 2725/1999 που αναγνωρίζει τους μηχανοκίνητους αγώνες ως αθλήματα (άρθρο 134 παρ.8) και τα συμπεριλαμβάνει σε αυτόν. H πολιτεία συνεχίζει να αναγνωρίζει την ΕΛΠΑ ως αρχή των αγώνων μοτοσικλέτας, γεγονός που ισχύει και σήμερα. Από το 1999 και μετά δημιουργούνται οι ομοσπονδίες μοτοσικλέτας A.MOT.O.E. και Ο.Μ.Ε. που αρχίζουν να κάνουν όλο και πιο έντονη την παρουσία τους διοργανώνοντας κύπελλα και φιλικούς αγώνες, άλλοτε ενωμένες και άλλοτε χώρια. Για το 2006 αποφασίζουν να ανακοινώσουν και οι δύο ξεχωριστά Πανελλήνια Πρωταθλήματα που μαζί με το υπάρχον της ΕΛΠΑ συμπληρώνουν τον αριθμό τρία.

Γιατί η Δ.Ο.M. (F.I.M.) εξακολουθεί να εκπροσωπείτε από την ΕΛΠΑ;
Αυτήν ξέρει, αυτήν εμπιστεύεται και αυτήν της υποδεικνύει η πολιτεία. Το νομικό κενό με το άρθρο 49 και τον νόμο 2725/1999 σε παράλληλη ισχύ, μπορεί να ξεκαθαρίσει μόνο με πολιτική βούληση, γεγονός που δεν εξαρτάται από την Δ.Ο.Μ. αλλά από την Ελληνική πολιτεία. Πολιτική ίσον συμφέροντα και το αντίστροφο. Το μοντέλο της ΕΛΠΑ για την Δ.Ο.M. δεν είναι μοναδικό. Υπάρχουν και άλλες χώρες που υπάγονται σε αυτήν που δεν έχουν ομοσπονδίες.

Βάση ποιών κανονισμών θα γίνουν τα τρία πρωταθλήματα;
Η ΕΛΠΑ έχει τον γνωστό κανονισμό της Δ.Ο.Μ. μεταφρασμένο στα Ελληνικά με μικρές αλλαγές. Τον ίδιο κανονισμό θα υιοθετήσει και η Ο.Μ.E. με δικές της αλλαγές χωρίς όμως να μας τον έχει ανακοινώσει. Η Α.ΜΟΤ.Ο.Ε. θα ακολουθήσει τον αθλητικό κανονισμό που διέπει την πλειονότητα των αθλημάτων. Δηλαδή με σωματεία και την υποχρέωση των αγωνιζομένων να υπάγονται σε αυτά με την έκδοση αθλητικού δελτίου. Λόγο των ιδιαιτεροτήτων των μηχανοκίνητων αγώνων στον αθλητικό κανονισμό η Α.ΜΟΤ.Ο.Ε. έχει κάνει αλλαγές που έχουν ανακοινωθεί στον ΑΣΟΑΜ.

Πόσο θα κοστίζει η έκδοση δελτίου – license και η συμμετοχή στους αγώνες της ΕΛΠΑ, ΟΜΕ, ΑΜΟΤΟΕ;
Το οικονομικό έχει γίνει το μήλο της Έριδος και για τους τρεις, αφού πιστεύουν ότι είναι το κυριότερο κριτήριο συμμετοχής των αγωνιζομένων. Για την ΕΛΠΑ ισχύει ότι ξέραμε μέχρι σήμερα αλλά μάλλον θα υπάρξουν αλλαγές σε πιο οικονομικό κόστος. Η Α.ΜΟΤ.Ο.Ε. είναι η μόνη που έχει ανακοινώσει ότι το αθλητικό δελτίο θα κοστίζει 5€ συν τα έξοδα εξετάσεων παθολόγου και οφθαλμιάτρου (δεκτά και από κρατικά νοσοκομεία) και το ασφάλιστρο της συμμετοχής για κάθε αγώνα θα ανέρχεται σε 20€ συν 15€ συμμετοχή. Η Ο.Μ.Ε. κρατάει τα χαρτιά της κλειστά σε αυτό το θέμα περιμένοντας πιθανότατα τις κινήσεις τις ΕΛΠΑ.

Μπορώ να αγωνιστώ και στα τρία πρωταθλήματα;
Και ναι και όχι. Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στους αγωνιζόμενους από τους τρεις διοργανωτές στην έκδοση δελτίου ή license, μπορούν να εγγραφούν και στους τρεις, χάριν της παρεμβάσεως του ΑΣΟΑΜ σε αυτό το θέμα. Δυστυχώς οι ημερομηνίες πολλών αγώνων συμπίπτουν (εσκεμμένα τις περισσότερες φορές) οπότε είναι αδύνατον κάποιος να παρακολουθήσει και τα τρία πρωταθλήματα.

Σε ποιο από τα τρία να αγωνιστώ;
Αυτή είναι η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων. Ο μεγάλος ανταγωνισμός έχει φέρει και τους τρεις σε δύσκολη θέση. Όταν οι οργανωτές βρεθούν σε δύσκολη θέση το πρώτο πράγμα που χάνεται είναι η αξιοπιστία. Μια επιλογή θα ήταν λοιπόν, να αγωνιστείτε σε αυτό που κρίνεται πιο αξιόπιστο.

Ποια προβλήματα είναι ορατά από τώρα;
Εκεί που έπεσαν κορμιά στον μεγάλο αυτόν ανταγωνισμό ήταν στην προσάρτηση λεσχών-σωματείων και πιστών τουλάχιστον για το motocross. Η ΕΛΠΑ ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα με μια καινούργια πίστα στον θεσμό του Π.Π. αυτή των Σπετσών. Η πίστα αυτή έχει προβλήματα με νερό, χώρο paddocs και γενικότερα εγκαταστάσεων. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως για την ΕΛΠΑ είναι ότι στο πρόγραμμα της δεν έχει αγώνες στην βόρεια Ελλάδα, περιορίζοντας το πρωτάθλημα της νότια. Αντίθετα η Ο.Μ.Ε. στο πρόγραμμα της έχει αγώνες σε όλη την Ελλάδα, χωρίς όμως τις τοπικές λέσχες-σωματεία τουλάχιστον σε δύο περιπτώσεις να τους διοργανώνουν. Η O.M.E. μας ανακοίνωσε ότι θα διεξάγουν τους αγώνες σωματεία από άλλες περιοχές. Τώρα, που θα βρεθούν άτομα, μηχανήματα και χρήματα για την διοργάνωση των συγκεκριμένων αγώνων δεν διευκρινίστηκε. Η Α.ΜΟΤ.Ο.Ε. κάνει προσπάθειες να βρει πίστες και σωματεία που θα διοργανώσουν αγώνες και αναμένεται στις 15/1/06 να ανακοινώσει το πρόγραμμα της. Σημειώστε ότι μόνο η ΕΛΠΑ έχει πρωταθλήματα για όλες τις μορφές αγώνων μοτοσικλέτας και η O.M.E. είναι η μόνη που ανακοινώνει αγώνες Snowcross.

Ποιος θα είναι Πανελλήνιος πρωταθλητής από τους τρεις;
Για την Δ.Ο.Μ. θα είναι ο πρωταθλητής του πρωταθλήματος της ΕΛΠΑ δίνοντας του το δικαίωμα συμμετοχής στους διεθνείς της αγώνες. Για εμένα θα είναι αυτός που θα κερδίσει τον πρωταθλητή της περσινής χρονιάς συμμετέχοντας στο δυσκολότερο πρωτάθλημα. Για τον κάθε ένα από εμάς μπορεί να είναι κάποιος διαφορετικός για διαφορετικούς λόγους.

Γεγονός είναι, ότι θα γίνουν πολλοί αγώνες και ελπίζω οι αγωνιζόμενοι να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτούς. Άλλωστε είναι ο μόνος τρόπος να βελτιωθούν οι ίδιοι και γενικότερα οι αγώνες μοτοσικλέτας. Ο ανταγωνισμός βελτιώνει τα πάντα και για να κερδίσουν ψήφους στην συνείδηση των αγωνιζομένων, οι διοργανωτές πρέπει να κάνουν κάτι παραπάνω από αυτά που ξέραμε.

“Ας αρχίσουν οι αγώνες” (Let the games begin) ας αναφωνήσουμε ξανά όλοι όπως τότε στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και ας γίνουμε τώρα εμείς, οι σκληροί κριτές των διοργανωτών.

Καλή χρονιά.