Όλα είναι έτοιμα ώστε να βρεθούν τέσσερις Έλληνες οδηγοί το καλοκαίρι στο Βέλγιο, σε μια προσπάθεια προβολής της χώρας μας και διάκρισης των οδηγών μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πριν ένα μήνα περίπου μοιράστηκαν μαζί μας τις πρώτες σκέψεις τους και ρωτήσαμε μερικά πράγματα τον υπεύθυνο του όλου εγχειρήματος Δ.Κεραμιδά.

Παναγιώτης Κουζής
Είναι η πρώτη συγκροτημένη προσπάθεια ώστε να φανούνε Έλληνες οδηγοί στην Ευρώπη. Πέρσι στο MXDN και στην Faenza (Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα mx) πηγαίναμε στα τυφλά χωρίς προετοιμασία και ειδικά στην Faenza δεν προκριθήκαμε για ένα τίποτα. Τώρα πιστεύω σίγουρα ότι τουλάχιστον θα προκριθούμε.

Μιχάλης Παναγιωτόπουλος
Θα είναι δύσκολα εκεί έξω το ξέρω καλά από την περσινή χρονιά που έτρεξα κάποιους αγώνες. Είναι ευκαιρία για εμένα αλλά και για τα άλλα παιδία να κυνηγήσουν καριέρα στο εξωτερικό. Ο στόχος μου είναι να βρεθώ σε μια ομάδα του εξωτερικού και με αυτήν την προσπάθεια μου δίνεται μια ευκαιρία.

Δημήτρης Βαγγελάκος
Πρόσφατα βρέθηκα σε αγώνα του ερασιτεχνικού πρωταθλήματος του Βελγίου με τον Δ.Κεραμιδά και πήρα την πρώτη γεύση σε αυτό που πάμε να κάνουμε. Οι οδηγοί σε αυτό το πρωτάθλημα δεν έχουν μεγάλες διαφορές από εμάς. Απλά είναι τριάντα οδηγοί που πάνε περίπου το ίδιο με εμάς. Το να βγεις πρώτος ή τελευταίος κρίνεται σε άλλα πράγματα που δεν είναι ουσιαστικά λόγω ταχύτητας. Πιστεύω ότι αυτό που γίνεται με αυτήν την αποστολή είναι πολύ καλό και το πρόγραμμα που θα ακολουθήσουμε θα μας βοηθήσει να πραγματοποιήσουμε τους στόχους μας.

Παναγιώτης Κουζής
Ανάργυρος Τσαρνάς
Δεν έχω βγει ποτέ μου στο εξωτερικό και δεν ξέρω τι να περιμένω. Είμαι 16 χρονών και σίγουρα έχω πολλά να μάθω. Ευχαριστώ τον Δημήτρη Κεραμιδά για την ευκαιρία που μου δίνει σε αυτήν την ομάδα. Είμαι σίγουρος ότι θα γίνω καλύτερος οδηγός μετά από αυτό το tour.

Δημήτρης Κεραμιδάς
Δημήτρη, σου δίνεται η ευκαιρία να οδηγήσεις νέα ταλαντούχα παιδιά σε αγώνες στο εξωτερικό με απώτερο σκοπό την καριέρα τους εκτός συνόρων. Ένα από τα όνειρα σου γίνεται πραγματικότητα;
Ναι είναι κάπως έτσι. Η ιδέα αυτή μου είχε μπει στο μυαλό από το 2002 που είχα επισκεφτεί το Vangani team και είχα συναντήσει τα νέα τότε παιδία τον Tanel Leok και τον Tyla Rattray που τότε δεν τους ήξερε κανένας και έκαναν τα πρώτα τους βήματα για να εξελιχθούν σε αυτό που είναι τώρα. Σκέφτηκα τότε γιατί να μην υπάρχει κι ένας νεαρός Έλληνας εδώ. Τότε αυτά τα παιδιά ήταν σαν τον Τσαρνά που έχουμε σήμερα. Έκανα μια προσπάθεια να φέρω μετέπειτα τον Χρήστο Φωτόπουλο αλλά τελικά εκείνος δεν ήθελε και δεν έγινε τίποτα. Πέντε χρόνια μετά υλοποιείτε το όνειρο και πιστεύω ότι ένα από αυτά τα παιδιά θα ακολουθήσει μια διεθνή καριέρα.

Ποιο ήταν το κριτήριο που επιλέχτηκαν αυτά τα τέσσερα παιδιά;
Το πρώτο και κύριο κριτήριο είναι ότι και οι τέσσερις οδηγοί είναι νέοι και έχουν περιθώριο εξέλιξης. Στο πλάνο που έχω στο μυαλό μου, οι οδηγικές τους ικανότητες τους επιτρέπουν να ανταποκριθούν και να εξελιχθούν σε αυτό που πιστεύω. Κατά δεύτερον κάθε ένα από αυτά τα παιδιά έχουν δείξει μια μαχητικότητα στους αγώνες τους που για εμένα μετράει πολύ. Κατά τρίτον έχουν καταφέρει πράγματα χωρίς ιδιαίτερες προϋποθέσεις υποστήριξης, προσπαθώντας σκληρά όλα αυτά τα χρόνια. Ξέρω ότι οι άνθρωποι που δεν έχουν καβάτζες στην ζωή τους, προσπαθούν περισσότερο από τους άλλους γιατί ξέρουν ότι αυτό πρέπει να κάνουν αν θέλουν να είναι και του χρόνου εκεί. Αυτό ίσως από μόνο του μου είναι αρκετό.

Η κίνηση αυτή έχει σκοπό την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό ή θέλει να δώσει την ευκαιρία σε νέα παιδιά για καριέρα στο εξωτερικό;
Περίπου και τα δύο. Θα υπάρξει μια μικρή προβολή σε κάποια βελγικά έντυπα που έχω επαφές. Θα γίνει μια μικρή παρουσίαση για αυτήν την Ελληνική ομάδα, αλλά όχι κάτι μεγάλο. Μου λένε έξω, ότι όλο Έλληνες ακούνε στο motocross και Έλληνες δεν βλέπουνε οπότε είναι μια ευκαιρία να τους δούνε. Η προβολή της χώρας μας από αυτή την αποστολή δεν θα είναι μεγάλη. Μακροπρόθεσμα όμως πιστεύω ότι αν ένας οδηγός μας κάνει διεθνή καριέρα τότε σίγουρα θα υπάρξει και μεγαλύτερη προβολή της χώρας μας. Αυτό δεν γίνεται από την μια μέρα στην άλλη, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός και η αρχή γίνεται τώρα αλλά αν δεν υπάρχει και ένα πλάνο για μετά δεν κάνεις τίποτα. Έχω φτιάξει ένα πενταετές πρόγραμμα όπως για παράδειγμα κάθε εταιρία που επενδύει σε ένα χώρο με στόχο να της αποφέρει αποτελέσματα μετά από ένα πενταετές, δεκαετές πρόγραμμα. Κάπως έτσι το σκέπτομαι κι εγώ, ξεκινάμε βήμα βήμα, ένας από αυτούς του τέσσερις θα προχωρήσει την επόμενη χρονιά και θα τον ακολουθήσουν κάποιοι άλλοι. Είναι μια πρακτική που ακολουθούν όλα αυτά τα χρόνια οι νότιοαφρικάνοι και νεοζηλανδοί, έχω δει πάρα πολλούς οδηγούς από αυτές τις χώρες που έκαναν παρόμοιο tour και δεν κατάφεραν ποτέ τίποτα αλλά έτσι βγήκαν οι Rattray, Langston, Townley κ.α. Προχωρούσε ένας κι έφερναν άλλους από πίσω με τα αποτελέσματα που βλέπουμε σήμερα. Κάπως έτσι σκέπτομαι κι εγώ να  κινηθώ, ένας από τους τέσσερις θα προχωρήσει σε πιο μεγάλο και πιο δύσκολο πρόγραμμα, βέβαια να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν μιλάμε για παγκόσμιο μιλάμε για το ευρωπαϊκό ή το βελγικό πρωτάθλημα, και το φετινό πρόγραμμα θα ακολουθήσουν κάποιοι άλλοι του χρόνου. Ας γίνει μια σωστή ιεράρχηση των βημάτων κι αν είναι κάποιος να διακριθεί θα διακριθεί.

Δημήτρης Βαγγελάκος
Το πλάνο αυτό είναι του Κεραμιδά ή της ΕΛΠΑ-ΕΘΕΑΜ που το υλοποιεί ο Κεραμιδάς;
Είναι μια προσπάθεια που ξεκίνησε από εμένα αποκλειστικά. Χτύπησα πόρτες δεξιά αριστερά, έκανα μια σοβαρή πιστεύω πρόταση αν κρίνω και από την θετική ανταπόκριση του κ.Μανιατόπουλου. Σε ένα μεγάλο ποσοστό βοηθάει η ΕΛΠΑ-ΕΘΕΑΜ αλλά υπάρχουν κι άλλες εταιρίες από πίσω.

Ποιοι βοηθούν αυτήν την προσπάθεια:
Αυτή η προσπάθεια έχει την υποστήριξη της Red Bull που έχει δείξει σαν εταιρία μια ευαισθησία σε νέους οδηγούς που θέλουν να κάνουν διεθνή καριέρα στα μηχανοκίνητα σπορ. Το περιοδικό ΜΟΤΟ που πέραν του ότι εργάζομαι σε αυτό, με βοηθάει σε όποιες προσπάθειες έχω ξεκινήσει. Επίσης τα καταστήματα Hell In Store και ο Γιάννης Αθανασόπουλος, η Pirelli και ο Βαγγέλης Ηλιόπουλος, η Lamarco, η Colori, και τα λιπαντικά Fuchs Silkoline. Οι κύριοι όμως υποστηρικτές είναι η ΕΛΠΑ-ΕΘΕΑΜ και η Red Bull.

Πόσο σημαντική είναι η προσφορά της ΕΛΠΑ-ΕΘΕΑΜ;
Καταρχήν αποκτά κύρος στο εξωτερικό αυτό που κάνουμε όταν έχει την υποστήριξη του φορέα του σπορ της χώρας μας. Αυτόματα μας ανοίγονται  πόρτες όπου πάμε πέραν της οικονομικής προσφοράς. Νομίζω ότι είναι σημαντική αυτή η κίνηση της ΕΛΠΑ-ΕΘΕΑΜ για τον χώρο μας, είναι σημαντικό ότι πλέον γίνονται κάποια πράγματα από την Αρχή του σπορ.

Ακούγεται η άποψη ότι η ΕΛΠΑ-ΕΘΕΑΜ ξοδεύει χρήματα σε μια άσκοπη ενέργεια την στιγμή που θα μπορούσε να τα επενδύσει στους εγχώριους αγώνες. Τι έχεις να πεις για αυτό;
Το ακούω κι εγώ αυτό από μια συγκεκριμένη μερίδα ανθρώπων και όσο πλησιάζουν οι μέρες ακούγεται και πιο έντονα. Έχω ξαναπεί ότι έχω πάει σε πολλές χώρες στο εξωτερικό και έχω δει πολλά πράγματα, είμαι περήφανος που είμαι Έλληνας και τυχερός που ζω σε μια τέτοια χώρα. Το κακό με τους ανθρώπους στην χώρα μας είναι ότι σκέπτονται μονάχα το τώρα, το πώς θα τα αρπάξουνε και αν δεν τα αρπάξουν αυτοί πως θα γίνει να μην τα αρπάξουν οι άλλοι. Πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει και σε αυτήν την περίπτωση. Ας μην προδικάζουνε τα πράγματα, ας περιμένουν να ξεκινήσει αυτή η προσπάθεια και όταν ολοκληρωθεί ας κάνουμε ταμείο. Ας μην πυροβολούνε από τώρα γιατί πάντα αυτό κάνουνε και ιδιαίτερα σε ότι κάνω εγώ, ας κρίνουν από το τελικό αποτέλεσμα. Το να μην δέχονται κάποια πράγματα το καταλαβαίνω αλλά να καταδικάζουν μια κίνηση πριν δούνε το αποτέλεσμα αυτό είναι λάθος.

Υπάρχει και μια πιο ακραία άποψη που δεν ακούγεται και τόσο πολύ αλλά υπάρχει, ότι η κίνηση αυτή γίνεται μόνο για να κάνουν μια καλή προετοιμασία αυτά τα παιδιά ώστε να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για το τοπικό πρωτάθλημα. Αυτό δεν δημιουργεί μια αδικία στο πρωτάθλημα;
Αυτό είναι λάθος. Το πλάνο μου δεν είναι για μια καλή προετοιμασία ώστε αυτά τα παιδιά να κερδίσουν εδώ, αυτό θα ήταν πέρα για πέρα άδικο. Άλλωστε το επίπεδο εδώ είναι τόσο χαμηλό που ο οποιοσδήποτε με μια σοβαρή προετοιμασία είτε εδώ είτε στο εξωτερικό αυτό που είναι να πάει θα το πάει. Δεν νομίζω ότι κάποιος θα έκανε όλη αυτήν την προσπάθεια για να γυρίσει πίσω να κερδίσει τον Καρέτσο που είναι 42 χρονών. Ο σκοπός μου είναι να διακριθεί και να βοηθηθεί ένας Έλληνας οδηγός για διεθνή καριέρα. Μπορεί να ακούγεται σαν ανέκδοτο “ Έλληνας οδηγός motocross με διεθνή καριέρα ” όπως λέγαμε παλιά “ αλβανοί τουρίστες ” αλλά εγώ πιστεύω ότι είναι εφικτό. Αν γίνουν τα σωστά βήματα και αν υπάρξουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, γιατί αυτό είναι συγκυρία πολλών πραγμάτων, πιστεύω ότι μπορεί να βγει ένας Έλληνας οδηγός και να κάνει διεθνή καριέρα, αλλιώς δεν θα το έκανα.

Μιχάλης Παναγιωτόπουλος
Βέβαια αυτό δεν γίνεται από την μια μέρα στην άλλη και δεν έχει νόημα αν δεν υπάρξει συνέχεια σε αυτήν την προσπάθεια.
Με την τριβή μου όλα αυτά τα χρόνια στο εξωτερικό, είδα πως γίνονται τα πράγματα. Είδα τους νοτιοαφρικανούς μέσα σε δέκα περίπου χρόνια να έχουν παγκόσμιους πρωταθλητές από ένα εγχώριο πρωτάθλημα που δεν διαφέρει και πολύ από το δικό μας, ούτε σε επίπεδο οδηγών και διοργανώσεων, ούτε σε αριθμό συμμετοχών κτλ. Απλά υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που όλα αυτά τα χρόνια έκαναν μια σωστή δουλειά, έβγαλαν οδηγούς που άνοιξαν τον δρόμο και υπήρξαν και πολλοί άλλοι που ακολούθησαν μετά. Αυτό προσπαθώ να κάνω κι εγώ, να ανοιχτεί ένας δρόμος προς το εξωτερικό για τους Έλληνες οδηγούς.

Ποιο είναι το πρόγραμμα που επέλεξες και γιατί το επέλεξες;
Είναι ένα πολύ βαρύ πρόγραμμα και εκεί θα φανεί αν κάποιος μπορεί να αντέξει μια διεθνή καριέρα, γιατί όλοι αυτοί οι οδηγοί που βλέπουμε στο παγκόσμιο έχουν ένα πολύ βαρύ πρόγραμμα προπόνησης κι αν θέλεις να πετύχεις πράγματα έξω πρέπει να το ακολουθήσεις. Όπως για όλους που ασχολούνται με το motocross στο Βέλγιο έτσι και εμείς θα κάνουμε σκληρή προπόνηση και αγώνες. Θα είμαστε στο ίδιο προπονητικό κέντρο που θα είναι και ο Rattray με τον Swanepoel που είναι σημαντικό να βλέπουμε αυτούς τους οδηγούς. Επιπλέον θα έχουμε και την επίβλεψη του Joel Smets (τεχνικός σύμβουλος) που όποτε μπορεί θα μας παρέχει χρήσιμες συμβουλές. Θα ξεκινήσουμε με αγώνες στο ερασιτεχνικό πρωτάθλημα του Βελγίου που έχει πολύ συναγωνισμό, κυρίως για να μπούμε στο κλίμα και να δούμε που βρισκόμαστε. Μετά θα πάμε στο αντίστοιχο επαγγελματικό πρωτάθλημα του Βελγίου και θα ακολουθήσει ένα Ευρωπαϊκό GP στην Σλοβακία, κυρίως για να δούμε πως είναι τα πράγματα εκεί και να κάνουμε και μια πρώτη αποτίμηση. Θα γυρίσουμε στο Βέλγιο να δουλέψουμε εκεί που υστερούμε, θα τρέξουμε αγώνες στο επαγγελματικό του Βελγίου με στόχο τον αγώνα του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος στην Δανία. Αυτό θα είναι και το τελευταίο στάδιο όπου θα πρέπει να προκριθούμε και ο καλύτερος οδηγός αυτής της προετοιμασίας θα πρέπει να βρεθεί κοντά στους βαθμούς. Πιστεύω ότι με 13 συνεχόμενους αγώνες και όλη αυτήν την προπόνηση ο στόχος θα πραγματοποιηθεί.