Για 75η φορά διοργανώθηκε φέτος ο πιο δημοφιλής αγώνας εντούρο της Φινλανδίας, ο γύρος της λίμνης Paijane στα νοτιοκεντρικά της χώρας, από τις 26 μέχρι τις 28 Μαρτίου. Από το 1928 η διαδρομή παραμένει η ίδια με μερικές αλλαγές ως προς τη φορά του γύρου, είτε από τα ανατολικά πρώτα, είτε από τα δυτικά. Ο τερματισμός πάντα πρόσφερε αρκετούς βαθμούς στους αγωνιζόμενους αλλά τα παράπονα των οδηγών της Α κατηγορίας τα τελευταία χρόνια έπιασαν τόπο για τη φετινή διεξαγωγή. Τώρα πια η διαδρομή της Παρασκευής και της Κυριακής θα μετρούσε ως μία αγωνιστική μέρα και το Σάββατο ως η άλλη αγωνιστική μέρα. Εγκατάλειψη την Παρασκευή επέτρεπε εκ νέου τεχνικό έλεγχο και εκκίνηση το Σάββατο πρωί, και το ίδιο για εγκατάλειψη το Σάββατο αν φυσικά οδηγός και μοτοσυκλέτα είναι σε κατάσταση να συνεχίσουν.

Η ιδιαιτερότητα του φετινού αγώνα ήταν η αναζωογόνηση των εθνικών μαχών ανάμεσα στη Φινλανδία και στη Σουδία των δεκατιών του ‘70 και του ’80 με την σουηδική ομοσπονδία να ξεκινά συζήτηση για ομάδες 4 ατόμων και να μετρήσουν οι χρόνοι των 3 καλύτερων. Η φινλανδική ομοσπονδία δέχτηκε τη πρόκληση και σύνθεσε ομάδα με τους 4 καλύτερους στα χιόνια τη τρέχουσα περίοδο, τον Heikki Timonen (αναζητώντας την 6η συνεχόμενη νίκη και ισοφάριση του ρεκόρ 6 νικών του Mika Ahola), το νέο αστέρι Oskari Kantonen, τον Pentti Nurminen και τον πολυπρωταθλητή Φινλανδίας Tuomas Ahonen που επέστρεψε μετά από πρόβλημα στους γοφούς. Από τη Σουηδία ήρθαν οι καλύτεροι στα χιόνια φέτος, Niklas Gustafsson, Peter Bergvall (2 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής), Tobias Burman και ο Olle Löthman.

Η άλλη ιδιαιτερότητα ήταν η ποσότητα του χιονιού φέτος και το λιώσιμο αυτού κατά τη διάρκεια του αγώνα. Αντίξοες συνθήκες που απαιτούν άριστη φυσική κατάσταση. Εχοντας τρέξει και τερματίσει τον αγώνα το 2007, με κάπως βιαστική απόφαση με εμπειρία μόλις 6 αγώνων πριν από αυτόν, περίμενα με ανυπομονησία την εξέλιξη του αγώνα φέτος αφού εκτός της κόντρας των εθνών, στο παιχνίδι για τη νίκη μπήκε και ο Samuli Aro (ακολουθεί όλο το φινλανδικό πρωτάθλημα φέτος), ο διψασμένος για την νίκη τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Petteri Silvan και ο άλλος παγκόσμιος πρωταθλητής Petri Pohjamo.

finland-1-500

Ο αγώνας ξεκίνησε στις 14:00 το μεσημέρι της Παρασκευής με κατεύθυνση προς τα βόρεια και την νότια μεριά της λίμνης. Μετά από πολλές ώρες οδήγησης και 6 ειδικές (οι δύο τελευταίες με φώτα στο σκοτάδι) οι οδηγοί έφτασαν κουρασμένοι στη πόλη Lahti για διανυκτέρευση. Οι δηλώσεις διάφορες από τους κορυφαίους, κυρίως για το κουραστικό μαλακό χιόνι και τις λάθος επιλογές μοτοσυκλετών για τις συνθήκες (πχ, ο μικροκαμωμένος Silvan με Suzuki 450). Πριν το διάλειμα ο Timonen κατάφερε να πάρει την πρωτοπορεία από τον Kantonen. Πολλοί αναρωτήθηκαν τί συνέβη στους Σουηδούς. Τελικά τα βρήκαν σκούρα μιας και οι αγώνες στη Σουηδία περιέχουν πολλά ξεχιονισμένα και γρήγορα κομμάτια σε αντίθεση με το κλασικό και συνεχόμενο βαθύ λούκι στη Φινλανδία. Ο Aro απεγνωσμένος από τις συνθήκες πάλευε τουλάχιστον να κρατηθεί κοντά στο τοπ 10 του αγώνα. Τουλάχιστον είχε επιλέξει διχρονο 300 που τον βοηθούσε πολύ για διατήρηση δυνάμεων.

Το καραβάνι ξεκίνησε το Σάββατο πρωί για το κυρίως μέρος του αγώνα, τον γύρο της λίμνης. Το χιόνι αυξανόταν όσο πήγαιναν προς τα βόρεια και η βροχή της προηγούμενης βραδιάς είχε κάνει ακόμη πιο αντίξοες τις συνθήκες. Σύντομα ο Aro εγκατέλειψε λόγω ψύξης και αφόρητου πόνου στον σβέρκο. Ο 40χρονος Timonen με το ελαφρύ δίχρονο 300 και την εμπειρία του αύξανε την διαφορά από τον 2o Kantonen που πάλευε για να κρατήσει τη 2η θέση με τον άλλο βετεράνο και δύο φορές νικητή του αγώνα Marko Laaksonen (πολυπρωταθλητής και ξάδερφος του παγκόσμιου πρωταθλητή Jani Laaksonen). Αυτή η μέρα με τις 14 ειδικές ήταν εξαντλητική για όλους τους αθλητές και σημαδεύτηκε από πολλές εγκαταλείψεις και καπέλα.

Την Κυριακή το πρωί, έχοντας κάνει τον γύρο της λίμνης, οι αθλητές συνέχισαν για το Ελσίνκι κάνοντας τις φαγωμένες ειδικές της Παρασκευής με αντίθετη φορά. Σειρά να εγκαταλείψει είχε ο Silvan, με τη μοτοσυκλέτα να αρνείται να επαναλειτουργήσει μετά από διάλειμα για service. Ο Timonen απλά προσπαθούσε να κρατήσει την διαφορά ασφαλείας των 6 λεπτών που έφτιαξε το Σάββατο αλλά πίσω του γινόταν σφαγή για την 2η θέση. Τελικά ο Timonen κέρδισε με 2ο τον έμπειρο Laaksonen και τελικά 3ο τον Riku Nikander (αδερφός του Roni Nikander που μπαίνει σιγά σιγά στο κλίμα του παγκοσμίου πρωταθλήματος) και 4ο τον Kantonen. Οι νίκες του Ahola ισοφαρίστηκαν από τον Timonen αλλά ο παγκόσμιος αστέρας κρατά ακόμη το ρεκόρ του νεαρότερου οδηγού που κέρδισε τον αγώνα. Το κατάφερε σε ηλικία μόλις 18 ετών. Οπως δήλωσε, αν ισοφαριστούν οι νίκες του, θα επιστρέψει να τις αυξήσει, κρατώντας το ενδιαφέρων του κόσμου για τον αγώνα σε υψηλά επίπεδα.

Εδώ όλα τα αποτελέσματα (Yleis είναι η γενική)

Πολλά βίντεο στα παρακάτω λινκς:

http://www.youtube.com/watch?v=bmDWM5NOLpw

http://www.youtube.com/watch?v=0CoQc9Lf-uM

http://www.youtube.com/watch?v=cWN5vxiAFFA

http://www.youtube.com/watch?v=4QDhIL5jFpg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=-39qjEZzVHM&feature=related

Πολλές φωτογραφίες στις παρακάτω διευθύνσεις:

(Παρασκευή) (Σάββατο)

http://www.jxfoto.fi/2010/index.php?action=showgal&cat=51

http://ahti.kuvat.fi/kuvat/enduro+2010/P%E4itsi+2010+josemora%2C+vaihela+ja+sysm%E4/

http://verxing.kuvat.fi/kuvat/motorsport/2010/75.+P%E4ij%E4nteen+ymp%E4riajo++26.-28.3./

http://www.xracing.fi/enduro/uutiset/paitsi-kuvaajan-silmin-20100329/

Καλές εντουράδες και καλούς αγώνες!

finland-2-500

Συντάκτης Άρθρου : Λεωνίδας Τσιόπουλος