ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
BMW GREECE

Integral ABS και ASC – Νέα Συστήματα Δυναμικού Ελέγχου Οδήγησης για Μοτοσικλέτες BMW.

1. Τα νέα Συστήματα Δυναμικού Ελέγχου Οδήγησης ABS και ASC της BMW.
Μπαίνοντας στην επόμενη γενιά του, το BMW Motorrad Integral ABS επιχειρεί κυριολεκτικά ένα άλμα εξέλιξης, καθώς από αυτόνομο σύστημα που επενεργεί μόνο στα φρένα, μετατρέπεται σε μία ολοκληρωμένη, δικτυωμένη λύση. Με τη νέα γενιά του Integral ABS, η BMW Motorrad δημιουργεί τη βάση για πρόσθετα συστήματα δυναμικού ελέγχου οδήγησης, με μείωση των τεχνικών απαιτήσεων και χαρακτηριστικών. Σύμφωνα με τις επιθυμίες των πελατών, αυτή η νέα γενιά προσφέρει μελλοντικές δυνατότητες για περαιτέρω συστήματα υποστήριξης των αναβατών μοτοσικλετών.

Το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι ο Αυτόματος Έλεγχος Ευστάθειας της BMW Motorrad – ASC Automatic Stability Control που θα διατίθεται από το 2007. Αυτό το πρώτο σύστημα στον κόσμο για τον έλεγχο της ολίσθησης σε μοτοσικλέτες παραγωγής λανσάρεται σαν προαιρετικός εξοπλισμός στα μοντέλα τουρισμού στις Σειρές BMW K και Boxer.

Επομένως, η BMW γίνεται και πάλι πρωτοπόρος στην εισαγωγή προηγμένων τεχνολογιών ασφαλείας σε μοτοσικλέτες. Παράλληλα, ενισχύεται η υπεροχή που έχει επιδείξει η BMW Motorrad στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας πάνω από 15 χρόνια.

Στη φάση αναζήτησης του κατάλληλου συνεργάτη για την εξέλιξη και των δύο συστημάτων, η BMW Motorrad εστίασε πρωτίστως στην τεχνογνωσία ελέγχου και δικτύωσης των λειτουργιών μέσα στο όχημα. Τα τελευταία χρόνια, οι σημαντικότεροι προμηθευτές αυτοκινήτων έχουν μάθει τις τεχνικές προκλήσεις που επιφυλάσσουν οι μοτοσικλέτες με την ειδική δυναμική συμπεριφορά τους και τις αυξανόμενες προοπτικές για συστήματα ελέγχου μοτοσικλετών στην αγορά. Το καθοριστικό σημείο στην επιλογή του κατάλληλου συνεργάτη ήταν η διάθεση και η ικανότητα να δημιουργεί εξειδικευμένες λύσεις κατάλληλες για εφαρμογή σε μοτοσικλέτες BMW. Με αυτά τα δεδομένα, η εξέλιξη της τεχνολογίας ABS νέας γενιάς ξεκίνησε σε συνεργασία με την Continental-Teves στις αρχές του 2003.

Integral ABS
Η νέα τεχνολογία Integral ABS της BMW Motorrad έχει εξελιχθεί ανεξάρτητα από το προηγούμενο σύστημα και η όλη διάταξη του συστήματος έχει σχεδιαστεί εξ αρχής. Εκμεταλλευόμενοι την πρόοδο στην τεχνολογία των υδραυλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων, οι μηχανικοί εξέλιξης κατάφεραν να απλοποιήσουν την αρχιτεκτονική του συστήματος, αναβαθμίζοντας παράλληλα τις λειτουργίες σε ακόμα υψηλότερα πρότυπα. Το αποτέλεσμα είναι έξοχη ισχύς πέδησης και πολύ μικρές αποστάσεις ακινητοποίησης, χωρίς καν ηλεκτρική υποβοήθηση για τα φρένα.

Το νέο Integral ABS της BMW Motorrad δεν βασίζεται πλέον στην αρχή των εμβόλων, ή αντίστοιχα, στη διαδικασία ταχύτατης συμπίεσης των προηγούμενων γενιών ABS, αντίθετα έχει σχεδιαστεί σαν ένα σύστημα βαλβίδων. Προερχόμενη από αυτοκινητιστικές εφαρμογές, αυτή η φιλοσοφία ελέγχου μπορεί τώρα να διασφαλίσει ένα πολύ υψηλό πρότυπο συνολικής άνεσης και ευκολίας από κάθε άποψη. Ειδικότερα, η αντίδραση (παλμοί) από τη ρύθμιση της πίεσης πέδησης στη μανέτα έχει μειωθεί σε τέτοιο βαθμό, χάρη στην πρόσφατη εξέλιξη των βαλβίδων ελέγχου και της διαχείρισης, ώστε δεν έχει πια κάποιο είδος αρνητικής επίπτωσης, προετοιμάζοντας έτσι το δρόμο για την εισαγωγή του νέου συστήματος και στην ανώτερη κατηγορία μοτοσικλετών BMW.

Το νέο σύστημα Integral ABS εφαρμόζει πίεση πέδησης στο φρένο του εμπρός τροχού αποκλειστικά και μόνο μέσω ενός υδραυλικού κυκλώματος, σύμφωνα με τη δύναμη ενεργοποίησης που εφαρμόζεται στη μανέτα. Αυτό, με τη σειρά του, διασφαλίζει μία πιο άμεση αίσθηση των φρένων, ιδιαίτερα σημαντική για τον σπορ μοτοσικλετιστή. Και τώρα, ο αναβάτης δεν χρειάζεται πλέον να συνηθίσει σε οποιαδήποτε αλλαγή στον έλεγχο ή τη λειτουργία των φρένων όταν αλλάζει από μοτοσικλέτα χωρίς ABS.

Το νέο σύστημα διατηρεί φυσικά την αποδεδειγμένη λειτουργία μερικής διασύνδεσης (semi-integral), δηλαδή την αυτόματη ενεργοποίηση του φρένου στον πίσω τροχό, με το φρενάρισμα του εμπρός τροχού. Πατώντας μόνο το πεντάλ, όμως, όπως και στην περίπτωση ενός συμβατικού συστήματος, ενεργοποιείται μόνο το πίσω φρένο.

Όπως και με το προηγούμενο σύστημα, τα πλεονεκτήματα αυτής της διασύνδεσης των φρένων είναι η ιδανική κατανομή πέδησης μεταξύ των δύο τροχών, κάτω από όλες τις συνθήκες, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες φορτίου, καθώς και τα αναβαθμισμένα συστήματα ελέγχου που δίνουν τη δυνατότητα στον μοτοσικλετιστή να ανιχνεύει από νωρίς τον κίνδυνο να ανασηκωθεί ο πίσω τροχός όταν φρενάρει δυνατά, και να λάβει τα κατάλληλα αντισταθμιστικά μέτρα.

Για να προσφέρει την επιθυμητή λειτουργία διασύνδεσης, η πίεση πέδησης για το κύκλωμα του πίσω τροχού παράγεται και αυξάνεται από μία ηλεκτρονικά ελεγχόμενη υδραυλική αντλία.

Αυτό προσφέρει το πλεονέκτημα της διαχείρισης πίεσης και ελέγχου τελείως ανεξάρτητα από το κύκλωμα του εμπρός τροχού – στοιχείο που αποτελεί προϋπόθεση για δυναμική, προσαρμοζόμενη και, τελικά, σταθερά ιδανική κατανομή πέδησης στον πίσω τροχό καθώς και πλήρως ανεξάρτητη διαχείριση και έλεγχο φρένων.

Σε περίπτωση προβλήματος με την υδραυλική αντλία ή τα ηλεκτρικά εξαρτήματα, το πίσω φρένο επενεργεί υδραυλικά, σαν ένα συμβατικό σύστημα, παρακάμπτοντας τη λειτουργία διασύνδεσης. Αυτό δεν έχει επιπτώσεις στην σωστή λειτουργία του εμπρός φρένου, η μοναδική διαφορά είναι ότι η λειτουργία του ABS δεν είναι πλέον ενεργή στην περίπτωση ενός τέτοιου προβλήματος.

ASC.
Το σύστημα Αυτόματου Ελέγχου Ευστάθειας (ASC) είναι μία σημαντική, πρόσθετη λειτουργία υποστήριξης, κυρίως για μία μοτοσικλέτα με πολύ ροπή, αλλά και για την οδήγηση σε ποικίλες συνθήκες με ολισθηρές επιφάνειες. Πραγματικά, το ASC είναι ένα λογικό συμπληρωματικό σύστημα του ABS.

Το ASC αποτρέπει την ανεξέλεγκτη ολίσθηση του πίσω τροχού σε μία δυνατή επιτάχυνση και εμποδίζει την απώλεια των πλευρικών δυνάμεων και της ευστάθειας, που σε αντίθετη περίπτωση θα οδηγούσαν σε πλάγιες εκτροπές του πίσω τροχού (υπερστροφές ισχύος: drift). Η ανίχνευση ανύψωσης και η ανάλογη παρέμβαση αποτρέπουν περαιτέρω την προς τα επάνω κίνηση του εμπρός τροχού (σούζα) κατά την επιτάχυνση με πλήρη ισχύ. Σε συνεργασία, οι δύο αυτές λειτουργίες αυξάνουν την οδηγική ευστάθεια, συμβάλλοντας στη διασφάλιση ενός υψηλότερου προτύπου ασφαλείας στο δρόμο. Τέλος, ο αναβάτης μπορεί να απενεργοποιήσει το ASC οποιαδήποτε στιγμή, και ενώ οδηγεί.

Όπως και το ABS, το ASC υπόκειται σε μερικούς περιορισμούς στις στροφές λόγω των Νόμων της Φυσικής που ακολουθεί μία μοτοσικλέτα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ASC δεν μπορεί να σπρώξει προς τα εμπρός, πόσο μάλλον να ξεπεράσει τα φυσικά όρια ευστάθειας μιας μοτοσικλέτας όταν γέρνει σε στροφή.

Στις βασικές αρχές του, το σύστημα με τις διάφορες λειτουργίες του είναι απόλυτα σαφές: Οι αισθητήρες τροχών του ABS προσδιορίζουν την ταχύτητα με την οποία περιστρέφονται οι τροχοί. Καταγράφοντας οποιαδήποτε ξαφνική αλλαγή στη διαφορά της ταχύτητας εμπρός-πίσω τροχού, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου μπορεί να ανιχνεύει οποιονδήποτε κίνδυνο ολίσθησης του πίσω τροχού, ενώ η διαχείριση του κινητήρα αντιδρά άμεσα με παρέμβαση στη γωνία ανάφλεξης, για μείωση της κινητήριας ισχύος. Εάν αυτό δεν είναι αρκετό, δηλαδή αν απαιτείται μεγαλύτερη μείωση της κινητήριας ισχύος, ο ψεκασμός καυσίμου μπορεί να σταματήσει για ορισμένο χρονικό διάστημα.

Αυτό το είδος ελέγχου και διαχείρισης είναι γρήγορο και ευαίσθητο, ενώ οι οποιεσδήποτε επιπτώσεις στην οδηγική άνεση και δυναμική σχεδόν μηδαμινές.

2. Τρεις Γενιές ABS Μοτοσικλετών BMW
Οι ειδικοί μοτοσικλετών ήταν σίγουρα διθυραμβικοί, εκείνη την άνοιξη του 1988, εκφράζοντας τον θαυμασμό τους για μία ‘επανάσταση στην τεχνολογία’ και ‘την πιο σημαντική πρόοδο που έχει σημειωθεί ποτέ στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας’.

Ήταν τότε που η BMW έγινε η πρώτη κατασκευάστρια μοτοσικλετών στον κόσμο που εισήγαγε ένα ηλεκτρονικό/υδραυλικό σύστημα ABS στη BMW K 100. Με βάρος 11.1 kg, το επαναστατικό ABS της BMW Motorrad έγινε άμεσα μεγάλη επιτυχία, καθώς περίπου το 70% όλων των αγοραστών παράγγελναν την K 100 τους με ABS από το 1989. Και μέχρι το τέλος του 1995, περίπου 60,000 BMW μοτοσικλέτες είχαν παραδοθεί στους κατόχους τους με τεχνολογία ABS πρώτης γενιάς.

Ως προς τη διάταξη και τη δομή του συστήματος, αυτό το ABS μοτοσικλετών ήταν πολύ διαφορετικό από τα αντίστοιχα συστήματα των αυτοκινήτων: Τα ABS των αυτοκινήτων ενσωμάτωναν υδραυλικές βαλβίδες με διαχείριση «κύκλου έργου» (duty cycle) για τη ρύθμιση της πίεσης πέδησης – μία αρχή που αναπόφευκτα συνεπάγεται ένα συγκεκριμένο ανεπιθύμητο παλμό ανάδρασης. Εκείνη την εποχή, επομένως, χρησιμοποιώντας τα διαθέσιμα συστήματα βαλβίδων, οι παλμοί της πίεσης που παράγονταν κατά τη διάρκεια της χρήσης των φρένων με ABS ήταν σαφώς αισθητές στη μανέτα.

Αυτό το είδος ανάδρασης– μάλλον βίαιης όπως θα μπορούσε κάποιος να πει – θεωρούνταν απαράδεκτο για τη μοτοσικλέτα, κυρίως με δεδομένη την επιθυμία λανσαρίσματος της νέας τεχνολογίας σε ευρεία κλίμακα. Πραγματικά, το τράνταγμα του πεντάλ φρένου και οι ασυνήθιστοι θόρυβοι κατά την ενεργοποίηση του ABS, είχε ενοχλήσει τους πελάτες από την αρχή, όταν η τεχνολογία ABS είχε λανσαριστεί για πρώτη φορά σε επιβατικό αυτοκίνητο.

Γι’ αυτό ακριβώς, η BMW Motorrad, σε συνεργασία εκείνη την εποχή με την FAG Kugelfischer, εξέλιξε ένα σύστημα εμβόλων που λειτουργούσε χωρίς την παραμικρή ανάδραση. Στην περίπτωση αυτή ένα έμβολο ελέγχει την ποσότητα υγρού φρένων και, ανάλογα, την πίεση που επενεργεί στο φρένο όποτε ενεργοποιείται το ABS.
Ο μοχλός του φρένου (δηλαδή η μανέτα ή το πεντάλ) απομονώνεται υδραυλικά στη λειτουργία του ABS με μία μηχανική σφαιρική βαλβίδα, αποτρέποντας έτσι το οποιοδήποτε είδος παλμού της πίεσης να μεταφερθεί στον αναβάτη μέσω του χειριστηρίου.

Η θετική ανταπόκριση των πελατών επιβεβαίωσε από την αρχή ότι αυτή ήταν η κατάλληλη τεχνική λύση.

Η επόμενη γενιά της τεχνολογίας ABS, BMW Motorrad ABS II, κυκλοφόρησε στην αγορά σχετικά νωρίς το 1993. Ήταν η εποχή του πρώτου μοντέλου των τετραβάλβιδων Boxer νέας γενιάς BMW Motorrad, της R 1100 RS.

Αυτή η νέα γενιά ABS ζύγιζε λίγο παραπάνω από το μισό του βάρους (5.96 kg) της πρώτης γενιάς, έχοντας πολύ πιο συμπαγείς διαστάσεις.

Η αξιοπιστία αυξήθηκε ακόμα περισσότερο με τη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας. Η σημαντικότερη βελτίωση, ωστόσο, αφορούσε το σύστημα ελέγχου, καθώς το ενσωματωμένο σύστημα μέτρησης της διαδρομής προσδιόριζε την κατάλληλη διαδρομή του εμβόλου στο σύστημα κατά τη διάρκεια των πρώτων κύκλων ελέγχου και προσφέροντας βέλτιστη πίεση πέδησης μετά από μερικούς μόλις κύκλους, με ελάχιστη ρύθμιση να απαιτείται στη συνέχεια (εκτός εάν ο αναβάτης αντιμετώπιζε ξαφνική αλλαγή στο συντελεστή τριβής). Στην πράξη, αυτό σήμαινε μαλακό και ομαλό έλεγχο μέχρι το μέγιστο επίπεδο τριβής των ελαστικών, με εκμετάλλευση της ισχύος πέδησης της μοτοσικλέτας.

Σαν αποτέλεσμα αυτής της ανώτερης τεχνολογίας, ο αριθμός μοτοσικλετών BMW εφοδιασμένων με ABS σύντομα έφτασε στο 90% περίπου στη Γερμανία και στο εντυπωσιακό ποσοστό του 78% κατά μέσο όρο σε όλες τις αγορές. Και μέχρι το 2000, περίπου 200,000 πελάτες BMW από όλο τον κόσμο είχαν επιλέξει μοτοσικλέτα με ABS.

Η τρίτη γενιά της τεχνολογίας πέδησης ABS, BMW Motorrad Integral ABS, παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Μοτοσικλέτας INTERMOT 2000 και κυκλοφόρησε στην αγορά την άνοιξη του 2001. Για μία φορά ακόμα, ήταν ένα επαναστατικό βήμα στο μέλλον, καθώς η ηλεκτρική υποβοήθηση πέδησης μειώθηκε για πρώτη φορά σε μοτοσικλέτα. Με τις λειτουργικές δυνάμεις να μειώνονται στο ελάχιστο, αυτή η νέα μοτοσικλέτα διασφάλιζε μέγιστη ισχύ πέδησης και επιδόσεις που επέτρεπαν ακόμα και στον πιο άπειρο αναβάτη να μειώνει τις αποστάσεις ακινητοποίησης στο ελάχιστο, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Άλλα ειδικά χαρακτηριστικά ήταν η λειτουργία integral που συνδέει τα κυκλώματα φρένων εμπρός και πίσω τροχού. Όταν η συνολική διάταξη του συστήματος με εσωτερικούς αισθητήρες πίεσης χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά, επιτεύχθηκε η προσαρμοζόμενη κατανομή δυνάμεων πέδησης ανάλογα με το φορτίο στους δύο τροχούς της μοτοσικλέτας.

Παρά την αυξημένη γκάμα λειτουργιών, το σύστημα ήταν και πάλι ελαφρύτερο από πριν, ζυγίζοντας μόλις 4.35 kg, περίπου 20% λιγότερο από το ABS II.

Η τρίτη γενιά της τεχνολογίας ABS με έλεγχο διασύνδεσης συνέχισε την έξοχη ιστορία επιτυχίας της στις μοτοσικλέτες BMW: Μέχρι το 2005, πάνω από το 80% όλων των μοτοσικλετών BMW ήταν εφοδιασμένα με το επαναστατικό σύστημα, με μερικά μοντέλα να ξεπερνούν ακόμα και το 90%. Γενικά, πάνω από 280,000 μοτοσικλέτες BMW με Integral ABS πουλήθηκαν μέχρι το τέλος του 2005, ενώ ο συνολικός αριθμός πωλήσεων μοτοσικλετών BMW με ABS μέχρι το Σεπτέμβριο του 2003 ξεπερνά τις 500,000 μονάδες.

Το ABS λανσαρίστηκε επίσης σαν στάνταρ εξοπλισμός και στο «μικρό» μοντέλο της BMW Motorrad, την F 650 GS, το 2000. Πρόκειται για ένα σύστημα βαλβίδων BOSCH χωρίς λειτουργία διασύνδεσης, επειδή οι συμπαγείς διαστάσεις, το πολύ χαμηλό βάρος και μία ελκυστική τιμή είναι σημαντικά κριτήρια για τις ελαφρύτερες μοτοσικλέτες αυτής της κατηγορίας.

Ένα βελτιωμένο σύστημα που βασίζεται σ’ αυτή την τεχνολογία παρουσιάστηκε το 2006 στα νέα μεσαία μοντέλα F 800 S/ST καθώς και στη νέα R 1200 S Sports Boxer και ζυγίζει μόλις 1.5 kg.

3. Λειτουργία και Τεχνολογία της Νέας Γενιάς Integral ABS
Λανσάροντας τη νέα γενιά της τεχνολογίας ABS, η BMW Motorrad μεταβαίνει σε ένα νέο, ακόμα πιο προηγμένο σύστημα, που έχει έλεγχο πίεσης βασισμένο σε βαλβίδες ακόμα και στο Integral ABS. Η πρόοδος στα υδραυλικά, στον τομέα της τεχνολογίας βαλβίδων ελέγχου, και στα ηλεκτρονικά, επιτρέπει τώρα την ίδια άνετη λειτουργία του συστήματος με ελάχιστη ανάδραση όπως στην περίπτωση των συστημάτων εμβόλων ή των φιλοσοφιών ταχείας συμπίεσης.

Στη βασική του διάταξη υδραυλικών φρένων και διαχείρισης βαλβίδων, το νέο Integral ABS της BMW Motorrad είναι εφάμιλλο άλλων συστημάτων ABS ελεγχόμενων από βαλβίδες. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του συστήματος της BMW βρίσκονται στη φιλοσοφία διαχείρισης πίεσης, στη χρήση έξυπνων στρατηγικών ελέγχου, και στην λειτουργία διασύνδεσης. Η τελευταία είναι ένα σύστημα μερικής διασύνδεσης (semi-integral), που σημαίνει ότι ο αν αναβάτης ενεργοποιήσει το εμπρός φρένο μέσω της μανέτας, ενεργοποιείται αυτόματα και το κύκλωμα πέδησης του πίσω τροχού. Το πεντάλ, από την άλλη πλευρά, επενεργεί αποκλειστικά στο πίσω φρένο.

Το νέο Integral ABS της BMW Motorrad λανσάρεται στο τέλος του καλοκαιριού του 2006 σε όλα τα μοντέλα της νέας γενιάς K και Boxer αντικαθιστώντας το προηγούμενο σύστημα.

Υδραυλικές λειτουργίες και λειτουργίες ελέγχου πίεσης.
Η γενική αρχή που διέπει το νέο Integral ABS της BMW Motorrad είναι σχετικά απλή: Η πίεση πέδησης που παράγεται μηχανικά από τον αναβάτη μέσω της μανέτας και το κύριο έμβολο του φρένου (αντλία), μεταφέρεται μέσω μιας ανοιχτής βαλβίδας (της βαλβίδας εισόδου) απευθείας στο φρένο του κατάλληλου τροχού. Μόλις οι αισθητήρες του τροχού και η ηλεκτρονική διαχείριση προσδιορίσουν ότι ένας τροχός τείνει να μπλοκάρει, η βαλβίδα εισόδου κλείνει και μία βαλβίδα εξόδου που είναι διατεταγμένη παράλληλα με το κύκλωμα πέδησης ανοίγει ελαφρά. Έτσι, το υγρό φρένου μπορεί να ρέει μέσω της βαλβίδας εξόδου σε ένα δοχείο (αποθήκευση χαμηλής πίεσης), πολύ γρήγορα, μειώνοντας την πίεση πέδησης του κατάλληλου τροχού (αν είναι απαραίτητο έως και στο μηδέν).

Η λειτουργία αυτή των βαλβίδων συνοδεύεται από την ενεργοποίηση μιας ηλεκτρικής υδραυλικής αντλίας, που επιστρέφει το υγρό φρένου το οποίο ρέει από το κύκλωμα πέδησης στο κύκλωμα ελέγχου και επομένως αντισταθμίζει τον όγκο στο αντίστοιχο κύκλωμα πέδησης. Μετά, μόλις ο τροχός μπορεί να γυρίζει πάλι ελεύθερα, η βαλβίδα εξόδου κλείνει και η βαλβίδα εισόδου ανοίγει, αποκαθιστώντας την υδραυλική σύνδεση μεταξύ μανέτας και του κύριου εμβόλου του φρένου.

Τώρα, η πίεση πέδησης που παράγεται από τον αναβάτη μέσω της μανέτας, αυξάνει για μία ακόμα φορά την υδραυλική πίεση στις δαγκάνες. Ο κατάλληλος έλεγχος και η λειτουργία των βαλβίδων, τέλος, εξυπηρετεί για την προσαρμογή της πίεσης πέδησης, ρυθμίζοντας της δυνάμεις ακινητοποίησης που επενεργούν στον τροχό σύμφωνα με τον τρέχοντα συντελεστή τριβής και τις συνθήκες του δρόμου.

Αναλογική διαχείριση πίεσης για ακριβή ρύθμιση της πίεσης του συστήματος.
Σύγχρονες υδραυλικές βαλβίδες με ρυθμιζόμενη διατομή βρίσκονται στην πλευρά εισόδου. Με τον κατάλληλο έλεγχο και λειτουργία, επιτρέπουν τη συνεχή διαχείριση της παροχής υγρού κατά την ανάπτυξη της πίεσης πέδησης, με αποτέλεσμα τον αναλογικό έλεγχο των φρένων. Αυτό διασφαλίζει ένα πολύ υψηλότερο πρότυπο ποιοτικού ελέγχου και ακρίβειας σε σχέση με προηγούμενα συστήματα βαλβίδων, τα οποία λόγω σταθερής, προκαθορισμένης διατομής, λειτουργούσαν μόνο με τις βαλβίδες πλήρως ανοιχτές ή πλήρως κλειστές.

Σε συνδυασμό με κατάλληλες στρατηγικές ελέγχου, το νέο Integral ABS της BMW Motorrad μπορεί να παράγει πίεση γρήγορα κατά τη διάρκεια των κύκλων ελέγχου και να ρυθμίζει την πίεση του συστήματος με υψηλή ακρίβεια. Αυτό, με τη σειρά του, μειώνει τους παλμούς της πίεσης, και ανάλογα το τρέμουλο στη μανέτα (ανάδραση), κάνοντας την όλη διαδικασία ελέγχου πιο ομαλή και άνετη.

Τρεις πρόσθετοι αισθητήρες πίεσης στο σύστημα παρακολουθούν συνεχώς τις συνθήκες πίεσης. Με την πίεση του συστήματος να ελέγχεται και να προσδιορίζεται με αυτό τον τρόπο, και με την αξιολόγηση των προηγούμενων κύκλων, το σύστημα μπορεί να ρυθμίζει με ακρίβεια την πίεση στο αντίστοιχο απαιτούμενο επίπεδο, μειώνοντας έτσι τον αριθμό και την ένταση των λειτουργιών ελέγχου κατά τη διάρκεια λειτουργίας του ABS. Αν δεν υπάρξει κάποια ξαφνική αλλαγή στο συντελεστή τριβής, στη συνέχεια απαιτείται μόνο μικρο-προσαρμογή μετά τους πρώτους κύκλους ελέγχου. Έτσι διασφαλίζεται ομαλή και άνετη χρήση των φρένων με άριστη ισχύ ακινητοποίησης, κοντά στο αντίστοιχο όριο της τριβής. Και καθώς η διακύμανση της πίεσης πέδησης παραμένει σχετικά μικρή, οι αυξομειώσεις στο φορτίο του τροχού και, κατ’ επέκταση οι κινήσεις της μοτοσικλέτας (βύθιση) διατηρούνται στο ελάχιστο, αυξάνοντας την οδηγική ευστάθεια και προσφέροντας στον αναβάτη ακόμα καλύτερη αίσθηση συνολικής ασφάλειας.

Το νέο Integral ABS της BMW Motorrad δεν απαιτεί πλέον ηλεκτρικό σερβόφρενο. Αντίθετα, οι πρόσφατες εξελίξεις στα υδραυλικά συστήματα των φρένων διασφαλίζουν ταχεία παραγωγή πίεσης και – εξίσου σημαντικό – σχεδόν ταυτόχρονη μείωση πίεσης στη φάση ελέγχου. Αυτό εγγυάται άμεση αντίδραση του συστήματος κάτω από όλες τις συνθήκες σύμφωνα με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις πέδησης καθώς και ομαλό και ακριβή έλεγχο και μόνο μέσω της υδραυλικής λειτουργίας.

Κυκλώματα φρένων πλήρως ανεξάρτητα μεταξύ τους.
Τα κυκλώματα φρένων για τον εμπρός και πίσω τροχό στο Integral ABS της BMW Motorrad είναι πλήρως διαχωρισμένα το ένα από το άλλο και δεν έχουν κανενός είδους υδραυλική σύνδεση. Αυτό διασφαλίζει σαφή και άμεση αίσθηση σε όλες τις περιπτώσεις, με σαφώς προσδιορισμένο σημείο πίεσης, ιδιαίτερα στον εμπρός τροχό σε όλες τις συνθήκες. Η πίεση πέδησης στον εμπρός τροχό παράγεται με τη συμβατική διαδικασία από τον αναβάτη μέσω του κύριου εμβόλου του φρένου και επενεργεί απευθείας στη δαγκάνα του εμπρός φρένου. Όποτε χρειάζεται η λειτουργία ελέγχου ABS, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου ρυθμίζει την πίεση πέδησης μέσω των βαλβίδων στο κύκλωμα πέδησης, όπως περιγράψαμε προηγουμένως.

Το πίσω φρένο λειτουργεί επίσης κατά το συνήθη τρόπο, με πάτημα του πεντάλ. Με τον τρόπο αυτό, παράγεται η απαιτούμενη πίεση πέδησης με μία τελείως μηχανική/υδραυλική διαδικασία, όπου η πίεση επενεργεί μόνο στον πίσω τροχό. Όποτε είναι απαραίτητο (δηλαδή ο τροχός τείνει να μπλοκάρει), η πίεση πέδησης ελέγχεται ανάλογα μέσω του συστήματος βαλβίδων του ABS.

Διασύνδεση φρένων με ηλεκτροϋδραυλική παραγωγή πίεσης.
Για την ενεργοποίηση της λειτουργίας διασύνδεσης, πίεση πέδησης για το πίσω φρένο παράγεται ενεργά μέσω μιας ηλεκτροϋδραυλικής αντλίας υψηλής πίεσης, μόλις ο αναβάτης τραβήξει τη μανέτα. Η αντλία ενεργοποιείται αυτόματα κάθε φορά που ο αναβάτης χρησιμοποιεί το εμπρός φρένο και ελέγχεται από τους αισθητήρες πίεσης στο κύκλωμα του εμπρός φρένου. Σε συντονισμό με την πίεση πέδησης που εφαρμόζεται στον εμπρός τροχό, δημιουργείται ανάλογη πίεση αυτόματα στο πίσω φρένο, σύμφωνα με την κατανομή πίεσης πέδησης που έχει προκαθορίσει η μονάδα ελέγχου. Επομένως ο πίσω τροχός επιβραδύνει ιδανικά όποτε ενεργοποιείται το εμπρός φρένο (λειτουργία μερικής διασύνδεσης).

Ακόμα και όταν χρησιμοποιεί την λειτουργίας διασύνδεσης, ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει να φρενάρει τον πίσω τροχό (μέσω του πεντάλ) πιο δυνατά από όσο θα του επέτρεπε το σύστημα integral. Αυτό μπορεί να γίνει μέχρι όμως το σημείο μπλοκαρίσματος όπου παρεμβαίνει το ABS. Αν η πίεση πέδησης που εφαρμόζεται από τον αναβάτη είναι πιο αδύναμη από την πίεση που παράγεται μέσω της integral λειτουργίας, τότε το πάτημα του πεντάλ δεν λαμβάνεται υπόψη και εφαρμόζεται πέδηση στον πίσω τροχό σύμφωνα με τη λειτουργία integral.

Η ιδανική κατανομή πέδησης μεταξύ εμπρός και πίσω τροχού μεταβάλλεται ανάλογα με το φορτίο που μεταφέρει η μοτοσικλέτα. Συγκρίνοντας την πίεση μπλοκαρίσματος του κάθε τροχού, το σύστημα integral αποκτά ένδειξη για το φορτίο που μεταφέρει τη συγκεκριμένη στιγμή η μοτοσικλέτα και ρυθμίζει την κατανομή πέδησης ανάλογα, όποτε τα φρένα λειτουργούν με εμπλοκή του ABS.

Γενικά, η ηλεκτροϋδραυλική παραγωγή πίεσης πέδησης για τη λειτουργία intergral διασφαλίζει άριστη ρύθμιση της πίεσης στον πίσω τροχό, κάτω από όλες τις συνθήκες, ανάλογα με την επιβράδυνση του εμπρός τροχού (ιδανική κατανομή), τις συνθήκες φορτίου και το συντελεστή τριβής.

Μόνον αυτή η μέθοδος παραγωγής πίεσης μπορεί πράγματι να δώσει προτεραιότητα στις ιδιαίτερες επιθυμίες του αναβάτη και τη λειτουργία των φρένων, όποτε επιβάλλεται.
Και αν η υδραυλική αντλία κάποια στιγμή δεν λειτουργήσει, το παράλληλο υδραυλικό κύκλωμα στο πεντάλ θα ενεργήσει από μόνο του, λειτουργώντας το πίσω φρένο με τον τρόπο που θα έκανε ένα συμβατικό υδραυλικό φρένο.

Λειτουργία Semi-integral για μεγαλύτερη ασφάλεια και ευστάθεια
Ένα σημείο που πρέπει να τονίσουμε και πάλι εδώ, επειδή συχνά υποτιμάται, είναι το πλεονέκτημα της φιλοσοφίας μερικής διασύνδεσης (semi-integral) με ανεξάρτητη, βέλτιστη κατανομή πέδησης και στους δύο τροχούς. Όταν χρησιμοποιούνται τα φρένα υπό κανονικές συνθήκες, κάτω από το μέγιστο όριο επιβράδυνσης, που είναι η πιο συνηθισμένη κατάσταση στην καθημερινή οδική κυκλοφορία, ο πίσω τροχός μπορεί να μεταφέρει σημαντική ισχύ ακινητοποίησης στο δρόμο. Επειδή οι πλευρικές δυνάμεις του ελαστικού (κατευθυντικότητα) μειώνονται λόγω της αύξησης πέδησης, η καλύτερη κατανομή πέδησης μεταξύ των δύο τροχών αυξάνει και τα αποθέματα ενεργητικής ασφάλειας και την πλευρική ευστάθεια. Το πλεονέκτημα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στους ελιγμούς φρεναρίσματος που συχνά αναγκάζεται να κάνει ο μοτοσικλετιστής σε μία στροφή, όπου ο βαθμός της απαιτούμενης δύναμης ακινητοποίησης (επιβράδυνσης) εξαρτάται από την συγκεκριμένη κατάσταση που αντιμετωπίζει.

Αν ο αναβάτης ενεργοποιήσει μόνο το ένα φρένο σε μία τέτοια κατάσταση, ο τροχός που φρενάρει (γενικά ο εμπρός τροχός) πρέπει να μεταφέρει όλη την ισχύ πέδησης και επομένως μπορεί να προσφέρει ένα χαμηλό επίπεδο πλευρικής στήριξης και κατευθυντικότητας.

Το σύστημα integral, αντίθετα, κατανέμει την ισχύ πέδησης ιδανικά και στους δύο τροχούς, παρέχοντας ένα υψηλότερο επίπεδο «πλευρικής» πρόσφυσης σε κάθε τροχό
(φυσικά όσο δεν έχει εμπλακεί το ABS). Αυτό διασφαλίζει μέγιστη σταθερότητα κατά το φρενάρισμα, εντός των φυσικών ορίων που ισχύουν σε κάθε περίπτωση.

Εκτός από την αύξηση των πλευρικών δυνάμεων, η λειτουργία semi-integral διασφαλίζει επίσης καλύτερη ανίχνευση της ανύψωσης του πίσω τροχού σε πολύ δυνατό φρενάρισμα. Ενώ τα συμβατικά συστήματα ABS δύο καναλιών μπορούν μόνο να αξιολογήσουν τα σήματα ταχύτητας των τροχών, το σύστημα integral της BMW Motorrad προσφέρει περισσότερες πληροφορίες, παρακολουθώντας και τα σήματα πίεσης στα δύο κυκλώματα φρένων και την ταχύτητα και των δύο τροχών, προσδιορίζοντας έτσι το μέγεθος της επιβράδυνσης και, κατ’ επέκταση, την οποιαδήποτε τάση του πίσω τροχού να ανασηκωθεί.

Το σύστημα μπορεί επομένως να εξουδετερώσει αποτελεσματικά μία τέτοια συμπεριφορά έγκαιρα μειώνοντας ειδικά την πίεση πέδησης στον εμπρός τροχό, με στόχο την αυξημένη οδηγική ευστάθεια και τη μέγιστη ισχύ ακινητοποίησης. Και ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι ότι αυτό το σύστημα ανιχνεύει ενεργά τις τρέχουσες οδηγικές συνθήκες, λαμβάνοντας επομένως υπόψη το φορτίο που μεταφέρει τη συγκεκριμένη στιγμή η μοτοσικλέτα.

Συμπαγής και ελαφρύς ρυθμιστής πίεσης αποτελεί την καρδιά του συστήματος
Όλες οι μονάδες λειτουργίας του Integral ABS της BMW Motorrad βρίσκονται μέσα στο ρυθμιστή πίεσης. Αυτό το συμπαγές σύστημα ελέγχου φιλοξενεί τις βαλβίδες ελέγχου, τους αισθητήρες πίεσης και τις υδραυλικές αντλίες, μεταξύ των οποίων τον ηλεκτροκινητήρα και το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης.

Ο ρυθμιστής πίεσης, επομένως, είναι κυριολεκτικά η ‘καρδιά’ του Integral ABS της BMW Motorrad. Παρόλα αυτά, ολόκληρη η μονάδα ζυγίζει μόλις 2.3 kg και είναι περίπου 50% ελαφρύτερη από το προηγούμενο σύστημα.

Διαγνωστική λειτουργία και λειτουργία έκτακτης ανάγκης.
Το νέο Integral ABS της BMW Motorrad έχει επίσης το πλεονέκτημα ενός πλήρους διαγνωστικού ελέγχου: όλες οι λειτουργίες και οι αισθητήρες παρακολουθούνται συνεχώς από τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο του συστήματος.

Αντίθετα με το προηγούμενο σύστημα, η διάρκεια της φάσης έναρξης λειτουργίας μετά το άνοιγμα της ανάφλεξης είναι τώρα πολύ μικρότερη. Οι δυσλειτουργίες, αν υπάρξουν, αποθηκεύονται στη μνήμη και στη συνέχεια μπορούν να διαβαστούν στο συνεργείο. Αν τα ηλεκτρικά ή ηλεκτρονικά εξαρτήματα πάθουν μία βλάβη, οι βαλβίδες ελέγχου κινούνται μηχανικά (μέσω ελατηρίων) στη βασική τους ρύθμιση, επιτρέποντας επομένως μία άμεση υδραυλική σύνδεση μεταξύ των χειριστηρίων των φρένων και των δαγκανών, όπως στην περίπτωση ενός συμβατικού συστήματος πέδησης χωρίς ABS. Κάτω από τέτοιες συνθήκες, τα φρένα θα λειτουργήσουν με το συνηθισμένο, συμβατικό τρόπο και μόνο το ABS – και, όπου υπάρχει, η λειτουργία integral – δεν θα είναι διαθέσιμα.

Απενεργοποίηση του ABS για offroad χρήση
Στην R 1200 GS/GS Adventure, ο αναβάτης έχει και πάλι τη δυνατότητα να απενεργοποιήσει το νέο Integral ABS της BMW Motorrad για offroad χρήση. Ακόμα και όταν το ABS είναι απενεργοποιημένο, όμως, το σύστημα διατηρεί την λειτουργία integral, που μπορεί να αποδειχτεί χρήσιμη σε συνθήκες offroad. Για να συγκρατήσει τη μοτοσικλέτα σε μία πλαγιά με χαλαρό έδαφος από κάτω, για παράδειγμα, το μόνο που πρέπει να κάνει ο αναβάτης με Integral ABS είναι να τραβήξει τη μανέτα. Αυτό θα ενεργοποιήσει το φρένο στον πίσω τροχό με άριστη αποτελεσματικότητα (λόγω του ότι το φορτίο του τροχού μεταφέρεται στον πίσω τροχό), διατηρώντας τη μοτοσικλέτα με ασφάλεια στη θέση της και εμποδίζοντάς την να ολισθήσει προς τα πίσω. Η εκκίνηση σε τέτοιες συνθήκες διευκολύνεται επίσης από το σύστημα, επειδή ο αναβάτης δεν χρειάζεται πλέον το πόδι του για να πατάει φρένο και μπορεί, όποτε είναι απαραίτητο, να χρησιμοποιεί και τα δύο πόδια για έξτρα στήριξη στο έδαφος.

4. Λειτουργία και Τεχνολογία του νέου ASC της BMW
Το ASC (Automatic Stability Control) περιορίζει και ελέγχει την ολίσθηση του πίσω κινητήριου τροχού. Επομένως, αποτρέπει την ανεξέλεγκτη ολίσθηση του πίσω τροχού κατά την επιτάχυνση σε ολισθηρό οδόστρωμα και βοηθά στην αποφυγή πιθανής απώλειας πλευρικής ευστάθειας.

Λειτουργώντας σαν λογικό συμπλήρωμα του ABS, το ASC αποτελεί το πρώτο βήμα προς τα βελτιωμένα συστήματα υποστήριξης του αναβάτη ελέγχοντας τη δυναμική της μοτοσικλέτας.

Αυτή τη στιγμή, η BMW είναι η μοναδική μοτοσικλέτα παραγωγής στον κόσμο που προσφέρει υποστήριξη πρόσφυσης προαιρετικά σε μοτοσικλέτες μαζικής παραγωγής: Με την κυκλοφορία του ASC το 2007, οι πελάτες θα μπορούν να παραγγέλνουν αυτό το επαναστατικό νέο σύστημα για όλα τα μοντέλα Boxer με εξαίρεση την R 1200 S SportsBoxer και την K 1200 GT.

Το ASC διατίθεται μόνο σε συνδυασμό με το Integral ABS (ενώ ABS χωρίς ASC διατίθεται κανονικά όπως πριν).

Το ASC υποστηρίζει τον αναβάτη όταν επιταχύνει σε δύσκολες και ολισθηρές επιφάνειες, και προσφέρει έξτρα ασφάλεια κυρίως όταν η ποιότητα του δρόμου μεταβάλλεται συνεχώς και είναι δύσκολο να εκτιμήσεις τα χαρακτηριστικά πρόσφυσης και τριβής. Δεν προορίζεται όμως για μέγιστη επιτάχυνση ή για επιτάχυνση με τέρμα γκάζι όταν ο αναβάτης γέρνει απότομα σε μία στροφή, παραδείγματος χάριν.

Στα συνηθισμένα όρια των νόμων της φυσικής, ωστόσο, το Σύστημα Αυτόματου Ελέγχου Ευστάθειας (ASC) μπορεί να μειώνει την οποιαδήποτε εκτροπή του πίσω τροχού και σε μία στροφή, αυξάνοντας επομένως την ευστάθεια της μοτοσικλέτας. Πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι το ASC δεν μπορεί να αυξήσει τα φυσικά όρια ευστάθειας ενός δίτροχου, και δεν απαλλάσσει τον αναβάτη από την υποχρέωση να χρησιμοποιεί την κινητήρια ισχύ κατάλληλα όταν γέρνει με μεγάλη κλίση σε μια στροφή.
Μία πρόσθετη λειτουργία του ASC είναι ότι εμποδίζει τον εμπρός τροχό να σηκώνεται κατά την επιτάχυνση με πλήρη ισχύ – συμβάλλοντας και πάλι στον τομέα της ασφάλειας.

Λειτουργία και έλεγχος
Το ASC χρησιμοποιεί τους αισθητήρες τροχών του ABS για να παρακολουθεί την ταχύτητα περιστροφής των τροχών και χρησιμοποιεί τις διαγνωστικές λειτουργίες που προσφέρουν αυτοί οι αισθητήρες.

Η ολίσθηση των τροχών, από την άλλη, προσδιορίζεται από τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο του κινητήρα, που συγκρίνει την ταχύτητα εμπρός και πίσω τροχού. Αν το σύστημα ανιχνεύσει την οποιαδήποτε τάση ολίσθησης του πίσω τροχού, η ηλεκτρονική διαχείριση του κινητήρα θα παρέμβει ανάλογα, επαναφέροντας την ισχύ του στα όρια που μπορεί να μεταφέρει το ελαστικό. Το πρώτο βήμα στη διαδικασία αυτή είναι η μείωση της ροπής με ρύθμιση της γωνίας ανάφλεξης (ή, για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι, καθυστερώντας τον χρονισμό της ανάφλεξης).

Αν απαιτείται περαιτέρω μείωση της κινητήριας ισχύος, ο ψεκασμός καυσίμου θα σταματήσει για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα.

Αυτή η λειτουργία ελέγχου είναι γρήγορη και ευαίσθητη, και έχει το πλεονέκτημα ότι δεν επηρεάζει σχεδόν καθόλου την οδηγική άνεση και τις δυναμικές επιδόσεις. Ο αναβάτης ενημερώνεται ότι η λειτουργία είναι ενεργοποιημένη με μία ενδεικτική λυχνία που αναβοσβήνει γρήγορα στο πάνελ ελέγχου. Αν ο αναβάτης δεν επιθυμεί τη χρήση του ASC, μπορεί να απενεργοποιήσει το σύστημα οποιαδήποτε στιγμή, ακόμα και ενώ οδηγεί, πατώντας απλά το μπουτόν ελέγχου.

Πρόσθετη ρύθμιση offroad για όλα τα μοντέλα GS
Μία πρόσθετη ρύθμιση offroad έχει εξελιχθεί και αποθηκευτεί στο σύστημα ελέγχου για offroad χρήση των μοντέλων R 1200 GS και R 1200 GS Adventure. Αυτό το ειδικό πρόγραμμα offroad λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες ολίσθησης και σπιναρίσματος του τροχού σε χαλαρά εδάφη, επιτρέποντας ένα υψηλότερο επίπεδο ολίσθησης κάτω από τέτοιες συνθήκες. Πατώντας το μπουτόν ASC, ο αναβάτης μπορεί να αλλάξει από road σε offroad mode και το αντίθετο. Πρέπει να σημειωθεί ότι η ρύθμιση offroad δεν είναι κατάλληλη για χρήση στο δρόμο.