O Νίκος Σπανός είναι ο ιδρυτής της Σχολής Ασφαλούς Οδήγησης Moto Adventures που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Διοργάνωση event, ταξιδιών περιπέτειας (Enduro Tours) και Σχολείων Ασφαλούς Οδήγησης αποτελούν αντικείμενο εξειδίκευσης του. Η συνέντευξη δόθηκε στον Δημήτρη Γιουβρή.

Δ.Γ. Ποιος είναι ο Νίκος Σπανός;
Ν.Σ. Ο Νίκος Σπανός γνωστός για την Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης της Moto Adventures All Road Training που συνεργάζεται επίσημα με την BMW Motorrad τα τελευταία χρόνια, είναι εξειδικευμένος στην κατηγορία Super και Rally Enduro. Γεννήθηκα στις 25 Μαρτίου 1974 στην Αθήνα και σπούδασα στην Γυμναστική Ακαδημία. Από μικρή ηλικία (8 χρονών) έχω εμπλοκή με ότι ονομάζεται σήμερα αλλά τότε πολύ περισσότερο extreme, με surf –ιστιοσανίδα, και με μεγάλη αγωνιστική εμπλοκή. Στον τομέα του surf, όπου ήταν η ειδικότητά μου και στην Γυμναστική Ακαδημία, τερμάτισα τρίτος στο πρώτο Πανελλήνιο πρωτάθλημα το 1991. Κάνω επίσης ότι έχει σχέση με το βουνό, αναρρίχηση, καταρρίχηση, περπάτημα, καγιάκ, κ.α. Με την μοτοσυκλέτα από μικρή ηλικία, τουλάχιστον από τότε που είχα οικονομική δύναμη καθώς προέρχομαι από μια οικογένεια που η μητέρα είναι δασκάλα, ο πατέρας επίσης δάσκαλος και για να αποκτήσω μοτοσυκλέτα έπρεπε να την αγοράσω μόνος μου, από 19 χρονών. Από τότε που ασχολούμαι, λοιπόν, με την μοτοσυκλέτα το βουνό είναι κυρίαρχο, όχι υπό την έννοια του Hardcore enduro, αλλά του Rally Enduro δηλαδή με μεγάλες δικύλινδρες και ταξίδια τα οποία ήταν και παραμένουν αμιγώς χωμάτινα.

Δ.Γ. Η ειδίκευση στην μοτοσυκλέτα πως προήλθε;
Ν.Σ. H καριέρα μου δεν ξεκίνησε μέσα από το χώρο αλλά από ένα ατύχημα όταν έχασα ένα πολύ καλό μου φίλο, και διαπίστωσα ότι αν μπορώ να κάνω κάτι το οποίο μου αρέσει και το οποίο ίσως βοηθήσει, τότε καλύτερα να ασχοληθώ με ότι σχετίζεται με την ασφάλεια των αναβατών στην Ελλάδα. Αυτός ήταν ο βασικός πυροκροτητής.
Βεβαίως πάντα σε συνάρτηση με αυτό που έβλεπα και βίωνα καθημερινά ότι υπάρχει ένα τεράστιο κενό γνώσεων και εξειδίκευσης ειδικά στην κατηγορία On Off και Rally Enduro που σημειωτέον είναι και η top selling κατηγορία στην Ελλάδα. Σε αυτήν την κατηγορία λοιπόν στην Ελλάδα δεν υπήρχε απολύτως τίποτα και κανείς να ασχολείται σοβαρά.
Κάναμε το βήμα εμείς σωστά,αργά και μεθοδικά και είμαστε ευτυχίσμενοι γι αυτό. Η καλύτερη ανταμοιβή είναι λασπωμένα χιλιάρια με τρακτερωτά να γυρνάνε στην Αθήνα και όχι μονο…

Δ.Γ. Το ιστορικό της Moto Adventures;
Ν.Σ. Ξεκινήσαμε το καλοκαίρι του 2003, με αντικείμενο εξειδίκευσης την κατηγορία Travel Enduro, με ταξιδιωτικές μοτοσυκλέτες δηλαδή που μπορούν να κινούνται και στο χώμα, του Super Enduro με μοτοσυκλέτες από 650 κυβικά και πάνω, μονοκύλινδρα ή δικύλινδρα τα οποία είναι χτισμένα αμιγώς και μόνο για χωμάτινη χρήση σε ένα ποσοστό 80% χώμα – 20% άσφαλτο.
Στη συνέχεια προέκυψε μοιραία και η εξειδίκευση στο Rally Enduro μέσα από Trail rides και Rally Raids τα οποία και πλέον υποστηρίζουμε τεχνικά με την λέσχη Ε-75.

Δ.Γ. Ποια είναι η εξειδίκευση που έχεις εσύ και ποια η εξειδίκευση των εκπαιδευτών σου;
Ν.Σ. Μεγάλη κουβέντα.Δεν βγάλαμε ένα όρο και ξαφνικά είμαστε εξειδικευμένοι ούτε αποφασίσαμε να δώσουμε εμείς τον όρο εξειδικευμένοι μια ημέρα, όπως δυστυχώς γίνεται συχνά εδώ στην Ελλάδα. Εγώ προσωπικά έχω πιστοποιηθεί, και “τεσταριστεί” πολλές φορές από την BMW Motorrad στη Γερμανία (Fahrer Training), η οποία είναι και η επίσημη σχολή Ασφαλούς Οδήγησης της BMW. Πληρώ τις προϋποθέσεις του να είμαι εκπαιδευτής, και το να είσαι εκπαιδευτής στη BMW πιστέψτε με δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Οι άνθρωποι έχουν τρέξει και κερδίσει αγώνες…από τις δύο Σχολές τους στην Γερμανία και Ισπανία περνάνε πάνω από 10.000 μαθητές ετησίως! Τεράστια εμπειρία στην εκπαίδευση αναβατών.
Σε ξεψαχνίζουν κυριολεκτικά!
Χρειάζεται να έχεις εκτός από τεχνικές γνώσεις και ικανότητες οδήγησης σε πολύ υψηλό επίπεδο, να διαθέτεις κυρίως μεταδοτικότητα, ποιότητα, επικοινωνία και να περνάς συγκεκριμένα test με πολλές παγίδες προκειμένου να βεβαιωθούν αν και κατά πόσο μπορείς άξια να αντιπροσωπεύσεις ένα τόσο μεγάλο όνομα συνώνυμο με την ασφάλεια.
Επίσης δεδομένο για τους Γερμανούς είναι πως πρέπει να είσαι κάτοχος πτυχίου ΑΕΙ και το πολύ σημαντικό όχι μόνο για εμένα προσωπικά και την Moto Adventures αλλά γενικότερα για την Ελλάδα, είναι πως οι Γερμανοί συμφώνησαν στο να αντιπροσωπεύονται στην Ελλάδα από μια ιδιωτική σχολή και όχι από την ίδια την Fahrer Training. Αυτό σημειωτέον συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα και βεβαίως προσπαθούμε πολύ για να είμαστε αντάξιοι των προσδοκιών τους. Οι εκπαιδευτές μας αντίστοιχα δοκιμάζονται και αξιολογούνατι ιδιαίτερα αυστηρά στο Instructors Academy που γίνεται στο Enduro Park Loutraki. Είναι ετήσιο, πενθήμερης διάρκειας και πιστοποιεί τον εκπαιδευτή σε επίπεδο τεχνικών γνώσεων, όσο και σε επίπεδο φυσικής κατάστασης αλλά και χειρισμού της γλώσσας, τόσο σε Ελληνικά όσο και σε Αγγλικά. Απαραίτητο στοιχείο για τον εκπαιδευτή, είναι να χειρίζεται πολύ καλά τη γλώσσα, να χειρίζεται πολύ καλά τις συγκεκριμένες μοτοσυκλέτες δηλαδή τις μεγάλες μοτοσυκλέτες στο χώμα. Να έχει το επικοινωνιακό ταλέντο για να προσεγγίζει με χαμηλό προφίλ τον μέσο αναβάτη. Αυτά όλα μαζί πιστοποιούνται από αλλεπάληλα τεστ. Πέρυσι συμμετείχαν στο Instructors Academy εννέα άτομα και αποφοιτήσαν μόλις τρεις. Εγώ δεν βαπτίζω εκπαιδευτές και αυτοί που δεν ακολουθούν τα ποιοτικά standards της Σχολής απομακρύνονται αυτόματα. Στην εκπαίδευση του κόσμου δεν χωράνε συμβιβασμοί. Η είσαι δάσκαλος με Δ κεφαλαίο ή όχι. Η δε πιστοποίηση του εκπαιδευτή ισχύει για μια χρονιά και επαναλαμβάνεται το ίδιο αυστηρή ετησίως!
Ναι είμαι πολύ αυστηρός με τους εκπαιδευτές γιατί ο κόσμος εμπιστεύεται σε εμάς την ζωή του. Δεν είναι παιχνίδι η εκπαίδευση. Είναι αγωγή. Πλάθεις αναβάτες με δεδομένα που αποθηκεύονται στον σκληρό τους δίσκο για μια ζωή.
Απεχθάνομαι τα καβαλημένα καλάμια και τα δήθεν raceονια…
O κόσμος πιστεύω απαιτεί απλότητα, ποιότητα στην γνώση και όχι τύπους που είναι τιμόνια μεν αλλά έχουν δύστροπο χαρακτήρα και την μύτη στο θεό. Τον μαθητή ο δάσκαλος πρέπει να τον αγκαλιάζει με την εμπειρία του και όχι με την φιγούρα. Πιστεύω ότι το απλό αλλά αληθινό είναι και το καλό.

Δ.Γ. Ποιο είναι σήμερα το αντικείμενο της Moto Adventures;
Ν.Σ. Σε γενική μορφή είναι οι εκδηλώσεις μοτοσυκλέτας, τόσο σε Ελληνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, αυτό περιλαμβάνει την σχολή Ασφαλούς Οδήγησης η οποία χωρίζεται πλέον σε τρία τμήματα. Το πρώτο είναι το Road Training δηλαδή τεχνικές οδήγησης στην άσφαλτο. Το δεύτερο είναι τα Enduro Trainings που χωρίζονται σε τρία επίπεδα εκμάθησης προκειμένου να μπορούν οι αναβάτες σωστά και σε σύντομο χρονικό διάστημα να αποκτήσουν τεχνική γνώση οδήγσης με μοτοσυκλέτες Enduro. Το τρίτο και πιο πρόσφατο παιδί μας είναι το Rally Raid School το οποίο χωρίζεται σε δυο επίπεδα, σε ένα μονοήμερο και σε ένα πενθήμερο, που σκοπό έχει να μυήσει και να μεταδώσει, με υψηλών προδιαγραφών τεχνική γνώση, όλα τα μυστικά των Rally Raids. Πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι το οποίο έλειπε και προτείνουμε πως καλό είναι να συμμετάσχουν όλοι όσοι εμπλέκονται με τέτοιου είδους αγώνες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Τα ταξίδια είναι το αμέσως επόμενο σκέλος, καθώς διοργανώνουμε αμιγώς Enduro Tours, τα οποία είναι μονοήμερα, διήμερα αλλά και πολυήμερα. Τέλος ένα σημαντικό κομμάτι είναι οι εταιρικές εκδηλώσεις. Σαν επίσημοι συνεργάτες της BMW Hellas είμαστε η εταιρεία η οποία λαμβάνει κατά ένα μεγάλο ποσοστό το λανσάρισμα νέων μοντέλων, τα test-ride τόσο για την BMW Hellas όσο και για τους dealers, και βεβαίως έχουμε και μια πιο ανοικτή συνεργασία με τις υπόλοιπες αντιπροσωπίες, όπως με την Hellinmoto ή και άλλους.
Πρόσφατα αναπτύξαμε και μια στρατηγική σημασίας συνεργασία με τα Hellinstores 001 και 018. Απο κοινού πλέον διοργανώνουμε τα Orange Tours (ταξίδια Enduro με ΚΤΜ) αλλά και τα Rally Raid Schools. Φυσικά συζητάμε και με άλλες εταιρίες του χώρου και όχι μόνο πάντα με γνώμονα το καλό της ασφάλειας όλων των αναβατών αλλά και της δημιουργίας νέων πρωτοπορειακών εκδηλώσεων…
Στον συγκεκριμένο τομέα ετοιμάζουμε κάτι πολύ δυνατό…

Δ.Γ. Πως δραστηριοποιείται η Moto Adventures στο εξωτερικό;
Ν.Σ. Από το 2003, την πρώτη χρονιά μας, διοργανώνουμε ένα ετήσιο Rally Enduro School. To Rally Raid School που ανέφερα προηγουμένως δεν είναι κάτι τωρινό, είναι κάτι για το οποίο είμαστε πιστοποιημένοι από την BMW και έχουμε ήδη κάνει τρία σχολεία στη Γερμανία τα οποία είχαν και φοβερή επιτυχία μάλιστα! Έχουμε επίσης εμπλοκή με την Κύπρο κάνοντας μαθήματα πλέον και στη Μεγαλόνησο. Τόσο με την Κύπρο όσο και με άλλες χώρες έχουμε πολύ καλή επαφή. Συγκεκριμένα με το Aras Rural Enduro Park στην Ισπανία αλλά και με Enduro Park Hechlingen, στην Γερμανία.

Δ.Γ. Ποιοι είναι οι επίσημοι συνεργάτες της Moto Adventures και με ποια κριτήρια έχουν επιλεγεί αυτοί;
Ν.Σ. Η Moto Adventures συνεργάζεται επίσημα με ιδιαίτερα σοβαρές εταιρίες στο χώρο. Δεν είμαστε η σχολή η οποία θα καθίσει σε ένα τραπέζι συζητήσεων ή διαπραγματεύσεων με μη επαγγελματίες, οι οποίοι αντιλαμβάνονται λάθος το χώρο της μοτοσυκλέτας. Καιροσκοπικά ή βραχυπρόθεσμα. Καλός συνεργάτης δεν είναι αυτός που δίνει τα περισσότερα αλλά αυτός που σέβεται το πλασίο συνεργασίας, την μοτοσικλέτα και τον αναβάτη της.
Με αυτήν την λογική συνεργαζόμαστε από την ίδρυσή μας με την BMW Motorrad από την οποία και είμαστε πλήρως ευχαριστημένοι από την έως σήμερα συνεργασία μας. Συνεργαζόμαστε επίσης επίσημα με τα καταστήματα MOTO Βαγιανέλη, BMW Motogenesis αλλά και με το μεγαλύτερο περιοδικό που υπάρχει αυτή την στιγμή στην Ελλάδα, το MOTO, παρέχοντας του τεχνικά άρθρα σε επίπεδο ταξιδιωτικού Enduro αλλά και τεχνικών οδήγησης Rally & Super Enduro.
Τα Hellinstore είναι το τελευταίο μέλος στην οικογένεια μας και πιστεύω ότι θα τα πάμε πάρα πολύ καλά μιας και με τον Γιάννη (Αθανασόπουλο) συμπνέωντας στις απόψεις μας.
Υπάρχει και ένα δίκτυο επίσης συνεργαζόμενων εταιριών για υποστήριξη σε ελαστικά (WHEEL CITY), λιπαντικά και άλλα.
Κλείνω με την τελευταία και πολύ σημαντική συνεργασία για εμάς, που είναι με το enduro.gr γιατί θεωρώ πολύ σημαντική την επικοινωνία με τον κόσμο μέσω διαδικτύου κάτι που χρησιμοποιούμε και πιστεύουμε πολύ ως Moto Adventures. Θεωρούμε πως είναι το μέλλον στην επικοινωνία τόσο εδώ στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Σας παρακολουθούμε από την αρχή της δημιουργία σας και πιστεύουμε ακράδαντα ότι το enduro.gr είναι ο πλέον αξιόπιστος και εππαγελματικός φορέας ηλεκτρονικής ενημέρωσης στον χώρο του enduro. Να ξέρεις έχετε περάσει πολλά τεστ… (γέλια-πλάκα)

Δ.Γ. Πολύ παραξενεύονται όταν βλέπουν BMW ως την μοτοσυκλέτα που χρησιμοποιεί η Moto Adventures. Γιατί BMW και όχι κάποια άλλη μοτοσυκλέτα ποιο εξειδικευμένη στο χωμάτινο κομμάτι;
Ν.Σ. Είναι γεγονός, μας ρωτάνε και εμάς γιατί BMW, αν πηγαίνει καλύτερα στο χώμα.Μάλιστα τον πρώτο χρόνο μας κατηγορούσαν σαν άσχετους και τρελούς. Όλο αυτό το θέμα με την επιλογή της μοτοσυκλέτας ή των μοτοσυκλετών προκύπτει μέσα από την γνώση και την εμπειρία μας. Εμείς είμαστε εξειδικευμένοι στο Super, στο Rally Enduro και στο ταξιδιωτικό Enduro και θεωρούμε πως η συγκεκριμένη εταιρεία είναι μια από τις κορυφαίες σε αυτά τα επίπεδα. Ας μην ξεχνάμε πως η BMW είναι η μοναδική εταιρεία που έχει δικιά της σχολή Enduro εδώ και πολλά χρόνια, εκπαιδεύοντας χιλλιάδες αναβάτες. Μόνο στην Ελλάδα δεν το ξέρανε ή κανανε πως δεν το ξέρανε μερικοί. Εμείς δεν ανακαλύψαμε το φεγγάρι, ούτε είμαστε εμείς, και όλοι οι άλλοι είναι άσχετοι. Τεχνογνωσία πήραμε από την BMW και θα το λέμε για πάντα. Βεβαίως την εξελίσσουμε συνεχώς βάση και των δικών μας δεδομένων. Μην ξεχνάτε ότι είμαστε πολύ ευέλικτοι σαν Σχολή και δεν σημαίνει ότι για πάντα θα χρησιμοποιούμε μόνο BMW. Εξάλλου στα σχολεία δεν έρχονται μόνο BMW. Τα πορτοκαλί θηρία της KTM είναι εξίσου μαζί μας και δουλεύουμε πολύ μάλιστα και με τα 950! Εμείς θα επιδιώξουμε την καλή σχέση και συνεργασία με την BMW αλλά αν αυτό κάποτε σταματήσει για λόγους της εταιρίας, δεν σημαίνει ότι αλλάζει κάτι ή ότι οι BMW δεν είναι πλέον καλές μοτοσυκλέτες. Το αντίθετο μάλιστα. Για να κλείσουμε το θέμα θα υπενθυμίσουμε στους φίλους του enduro ότι όπου έχει θελήσει να συμμετάσχει σε αγώνες ο «έλικας» σε αγωνιστικό επίπεδο έχει πρωτεύσει. Τρανό παράδειγμα το Dakar, με μοτοσυκλέτες οι οποίες όταν πρωτοεμφανίστηκαν γέλαγε όλος ο κόσμος, αλλά απέδειξαν ότι αυτές ήταν οι νικήτριες και άλλες εταιρίες ακολούθησαν πιστά τα βήματά της τόσο σε θέματα στρατηγικής όσο και σε θέματα marketing. Πρόσφατα με το HP2, το οποίο πρωταγωνίστησε στο GCC, στην κατηγορία Open άνω των 450cc ήταν μονίμως στην πεντάδα, μια μοτοσυκλέτα 1200cc – 190 κιλών!
Για εμένα προσωπικά BMW και ΚΤΜ σήμερα είναι οι δύο κορυφαίες εταιρίες στον χώρο του Rally Enduro. Διαθέτουν τη γνώση, την εξειδίκευση, παρέχοντας παράλληλα και την επαγγελματική υποστήριξη κάτι που για εμάς είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Για τις εταιρίες αυτές η μοτοσικλέτα είναι ένας ολόκληρος κόσμος εμπειριών και συναισθημάτων και όχι απλά ένα μέταλο που πρέπει να πουλιέται με το κιλό…

Δ.Γ. Μετά από αυτά τα χρόνια αν έκανες μια ιστορική αναδρομή στο κόσμο που έχει συμμετάσχει στα σχολεία;
Ν.Σ. Δεν θα ξεχάσω ποτέ το Νοέμβριο του 2003 όπου τότε στο πρώτο μάθημα είχαμε μόνο τρεις μαθητές. Δύο Νίκους και ένα Γιάννη. Ένα 1150GS ένα Africa και ένα Transalp. Δύο Ηonda και ένα BMW!
Τότε ακόμα και πολύς κόσμος μέσα απο τον χώρο της BMW θεωρούσε πως πάμε να κάνουμε κάτι το οποίο είναι ακραίο, κάτι το οποίο είναι περίεργο, κάτι το οποίο δεν θα προχωρήσει στην Ελλάδα. Ότι οι Έλληνες δεν έχουν αυτήν την αγωγή, οι Έλληνες δεν πρόσκειται να βάλουν μια μοτοσυκλέτα 10.000 και 12.000 ευρώ στο χώμα, όλα αυτά τα ακούγαμε συνεχώς τότε. Εμείς βλέποντας και μόνο το τι γίνεται στο εξωτερικό και μόνο, επιμείναμε κόντρα σε πολλά συμφέροντα πιστέψτε με, έχοντας μεγάλη όρεξη και πείσμα. Στα σχολεία οι μαθητές έγιναν από δυο – τρεις, από τρεις – τέσσερις και πλέον τον Απρίλιο του 2006, 2700 μαθητές να έχουν περάσει συνολικά από το Enduro Park στο Λουτράκι.
Τότε πολλοί μας θυμήθηκαν και έγιναν πάλι φίλοι μας! Χαχαχα(γέλια).
Ένας αριθμός πολύ μεγάλος για τα Ελληνικά δεδομένα, όχι μόνο με μοτοσυκλέτες BMW αλλά με όλες τις μοτοσυκλέτες της κατηγορίας. Όσοι αγαπάνε πραγματικά το χώμα έχουν περάσει από εμάς είτε για να δούν είτε για να εκπαιδευτούν στο Λουτράκι. Αυτό γιατί κάνουμε μια συστηματική και μη βιομηχανοποιημένη προσπάθεια. Κανένα Σχολείο μας δεν ξεπερνάει τον αριθμό των δεκαπέντε συμμετοχών και ανά γκρούπ πέντε αναβατών αντιστοιχεί ένας εκπαιδευτής. Γεγονός που καθιστά το μάθημα κυριολεκτικά ιδιαίτερο. Ποτέ δεν ξεπερνάμε αυτόν τον αριθμό μαθητών, διότι τα αποτελέσματα θα είναι χαμηλά κάτι το οποίο δεν θέλουμε. Το ποσοστό που ακολουθεί όλη την σειρά των μαθημάτων είναι πραγματικά πολύ μεγάλο ακριβώς γιατί βλέπει σοβαρή διαφορά στον τρόπο οδήγησης του. Εκεί που δεν πατούσε χώμα και πίστευε ότι η μοτοσικλέτα του δεν κάνει γι αυτή την χρήση, τώρα τρέχει σε Rally Raids και κερδίζει κύπελα!
Μεγάλο πράγμα αυτό. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως υπάρχει και ένα κόστος για τον αναβάτη. Πρέπει να προμηθευτεί μετά το πρώτο level ελαστικά, πρέπει να αγοράσει ειδικό εξοπλισμό Enduro διότι του προκύπτει αυτή η ανάγκη κάποια στιγμή, η ανάγκη για εξειδικευμένο εξοπλισμό. Πρέπει να κάνει κάποια πράγματα που έχουν σίγουρα ένα κόστος. Παρόλα αυτά τα κάνει και συνεχίζει. Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ πως ο κόσμος μας εμπιστεύεται την ζωή του σε κάτι που όμως τελικά τον ευχαριστεί απόλυτα και δεν συγκρίνεται με τίποτα από αυτά που έχει μέχρι σήμερα βιώσει με την μοτοσικλέτα του.

Δ.Γ. Πόσο σημαντικές είναι οι εγκαταστάσεις για μια σχολή και στην περίπτωσή της Moto Adventures το Enduro Park στο Λουτράκι;
Ν.Σ. Είναι πολύ σημαντική ερώτηση. Πιστεύουμε πως οι εγκαταστάσεις και οι υποδομές γενικότερα είναι το Α και το Ω για μια σχολή. Οι υποδομές δείχνουν μια σοβαρότητα, δίνουν το αίσθημα ασφάλειας και προσδίδουν σημαντικές παροχές στους αναβάτες. Είναι διαφορετικό να στήνεις μια τέντα σε ένα βουνό, να στέλνεις και δυο – τρεις οδηγούς Enduro να σου ανοίγουν κάποια μπέρμ και να πειραματίζεσαι ουσιαστικά με ένα πρόγραμμα και αλλιώς είναι να υπάρχουν συγκεκριμένες υποδομές εκπαίδευσης-αποκατάστης-διαμονής-διατροφής. Για παράδειγμα η πρώτη πίστα βαθμού δυσκολίας που έχουμε με τις “καμήλες” και τα περάσματα ξέρουμε ακριβώς που χρειάζεται ένας αναβάτης συμβουλή και που πρέπει να τον βοηθήσουμε ή να τον περάσουμε. Προσομοιάζεις δηλαδή τις δυσκολίες του βουνού σε ελεγχόμενους χώρους και απόλυτα ασφαλείς συνθήκες. Όταν κάνεις χύμα μαθήματα στο βουνό, οι αναβάτες κυριολεκτικά κινδυνεύουν. Χύμα το μάθημα; Χύμα και το αποτέλεσμα. Σοβαρή σχολή = συνέπεια, πρόγραμμα, μέθοδος, Research &Development και υποδομές. Τελεία και παύλα.

Δ.Γ. Ποιο είναι το Enduro Park στο Λουτράκι;
Ν.Σ. Είναι ένας ιδιωτικός τεράστιος χώρος 100 τετραγωνικών στρεμμάτων με χωματόδρομους που ξεκινάνε από την πόρτα μας και φτάνουν σε ακτίνα 400 χιλιομέτρων!Με δυνατότητα διαμονής 800 ατόμων, μπορεί άνετα και προσφέρει σίτιση σε 400 άτομα ανά μια ώρα. Έχει ειδικούς εκπαιδευτικούς χώρους με πίστες οδήγησης εντός του πάρκου, πλήρες service park χώρο αποκατάστασης μοτοσυκλετών, αίθουσες θεωρίας χωρητικότητας 200 ατόμων με DVD, έχει αθλητικές εγκαταστάσεις, όχι μόνο για να παίξει ο κόσμος, μπάσκετ, ποδόσφαιρο και βόλλευ, αλλά εγκαταστάσεις αποκατάστασης σωματικής κόπωσης, πράγμα πολύ σημαντικό. Υπάρχει ειδικός μασέρ, σάουνα, και πισίνα για χαλάρωμα. Tο Rally Raid School, το level 2 που είναι πενθήμερο χρησιμοποιεί τέτοια στοιχεία, αποκατάστασης αθλητών. Λειτουργεί από το 1974 ως κέντρο άθλησης και αναψυχής. Από το 2003 η Moto Adventures έχει ένα αποκλειστικό συμβόλαιο χρήσης. Φέτος θα φιλοξενήσουμε και την Χειμερινή Συγκέντρωση Enduro και ελπίζουμε να κάνουμε φοβερά πράγματα.

Δ.Γ. Πόσο αποδεκτή είναι μια σχολή Ασφαλούς Οδήγησης στην Ελλάδα;
Ν.Σ. Ζούμε ευτυχώς στην Ελλάδα και ο Έλληνας από τη φύση του είναι ζιζάνιο και καχύποπτος αρκετά. Καλά κάνει. Ο οποιοσδήποτε άκουγε μια σχολή από ένα Χ Σπανό θα έπρεπε να είναι καχύποπτος και θα έπρεπε γενικώς να το ψάξει. Γιατί αποφάσισε να κάνει κάτι τέτοιο; ποιες είναι οι υποδομές της; και ποια είναι τα χαρακτηριστικά της; . Ποια είναι η εμπειρία της; Εγώ δεν μπορώ να είμαι άδικος με τον κόσμο, ο κόσμος αγκάλιασε την προσπάθεια μας, χωρίς να έχουμε τα μέσα και το budget από διαφημιστικής άποψης για να βγούμε και να πούμε πως είμαστε οι νούμερο ένα.
Ούτε βέβαια θέλαμε και ούτε θα το κάναμε ποτέ αυτό. Μέσα από τη δουλειά μας αποδείξαμε αν αξίζουμε ή όχι και πόσο σωστό και ασφαλές ή όχι είναι αυτό που κάνουμε. Θα τονίσω ότι σε αυτά τα δυόμισι χρόνια που εκπαιδεύουμε κόσμο έχουμε συγκεκριμένα τρία ατυχήματα, ένας αριθμός ο οποίος θεωρούμαι πως είναι μικρός και αμελητέος. Ίντριγκες και κακός ανταγωνισμός, υπήρχε και θα υπάρχει, αυτό το γνωρίζουμε. Είναι πραγματικά αστείο ότι το ένα από τα τρία ατύχηματα μερικοί «φίλοι» θα το κάνουν και πανώ στο τέλος! Χαχαχαχα (γέλια). Το χωραφάκι μου βλέπεις…
Όσο δουλεύεις με σκυμμένο το κεφάλι μεθοδικά και ο κόσμος είναι ευχαριστημένος μαζί σου, ξέρουμε πως ο κόσμος θα μας ανταμοίβει με το χαμόγελο και το σφήξιμο στο χέρι. Η εκπαίδευση δεν είναι μέσο για να γίνεις εκατομμυριούχος Δημήτρη και σίγουρα δεν πρέπει να το κάνεις γι αυτό. Αν το θέλαμε έτσι θα είχαμε,και μπορούμε, να κάνουμε 10 σχολεία το χρόνο με 100 μαθητές το καθένα και να κονομάμε τα 10 πλάσια. Κάνουμε 60 σχολεία τον χρόνο! Και είμαστε οι μόνοι. Σχεδόν 1 ανα Σαββατοκύριακο.
Δεν σταματήσαμε στα πέτρινα χρόνια όχι τώρα.
Πάγια τακτική της Moto Adventures είναι τις κακές και υστερόβουλες κριτικές αλλά και συντονισμένες προσπάθειες που γίνονται από μερικούς ανθρώπους να μην τις σχολιάζει. Ας λένε ότι τους φωτίζει ο θεός.Ο κόσμος είναι η δύναμη μας και αυτό δυστηχώς φαίνεται αλλά και πονάει πολύ.

Δ.Γ. Θα σε δούμε κάποια στιγμή σε αγώνα, ίσως με ένα super Enduro σε κάποιο αγώνα scramble ή ετοιμάζεις εσύ κάποια αγωνιστική δραστηριότητα;
Ν.Σ. Το επίπεδο των αγώνων με έχει προβληματίσει ιδιαίτερα, το αν θα έπρεπε να είμαι ή όχι στους αγώνες. Προσωπικά έχω επιλέξει να μην είμαι στους αγώνες όχι γιατί σνομπάρουμε τους αγώνες, ή γιατί δεν αποδεχόμαστε το Ελληνικό τοπίο από πλευράς αγώνων, αλλά πολύ απλά θεωρούμε πως για να συμμετάσχουμε κάπου, επειδή είμαστε επαγγελματίες θα πρέπει να δούμε και αντίστοιχες υποδομές σε πολλαπλά επίπεδα. Τόσο από πλευράς οργάνωσης όσο και από πλευράς ασφάλειας αναβατών. Προσωπικά έχω συμμετάσχει στο Τropheo Dakar 650 στην Ιταλία αλλά και στην Γερμανία GCC με το HP2. Οι αγώνες είναι ένα κεφάλαιο το οποίο σύντομα κάποια στιγμή θα το πιάσουμε, όταν το πιάσουμε από αγωνιστικής άποψης, γιατί από διοργάνωσης το έχουμε πιάσει ήδη, τότε να είστε σίγουροι πως θα εμφανίσουμε και καλά αποτελέσματα. Πάντως οι μαθητές μας στους αγώνες Rally Raid τα πάνε περίφημα κερδίζοντας συνεχώς κύπελα.
Καλός εκπαιδευτής και καλή σχολή είναι αυτή που επιδιώκει και βγάζει μαθητές καλύτερους ακόμα και απο τους δασκάλους! Μπράβο στα παιδιά.

Δ.Γ. Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της Moto Adventures;
Ν.Σ. Να συνεχίσουμε να προσφέρουμε ποιοτικά μαθήματα στον κόσμο. Να μην ξεχνάμε από πού ξεκινήσαμε και να κρατήσουμε σε πολύ υψηλό επίπεδο αυτά που διοργανώνουμε. Δεν ανοίγουμε τα φτερά μας ποτέ προς κατευθύνσεις που δεν μπορούμε απόλυτα να υποστηρίξουμε. Σύντομα θα έχουμε ένα νέο σχολείο Hardcore Enduro, ένα High Performance School δηλαδή το οποίο θα είναι για καθαρόαιμα Enduro, αρχικά μονοήμερης διάρκειας. Θα δούμε πως θα πάει με τον κόσμο και είμαι σίγουρος ότι θα προκύψει και το δεύτερο το πιο racing level. Μέσα σε μια ημέρα δεν προλαβαίνεις να κάνεις πολλά πράγματα, παρά μόνο να μιλήσεις για βασικές αρχές. Και ένα νέο.
Η Moto Adventures θα μπεί στο καθαρά “αγωνιστικό” Enduro. Το Rally Raid School είναι για εμάς ένα μεγάλο στοίχημα, θέλουμε να πάει καλά, θέλουμε να βγάλει αθλητές οι οποίοι να πρωταγωνιστούν. Το έχουμε ήδη κάνει και θα το κάνουμε σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό.
Επίσης σημαντικό κομμάτι είναι το εξωτερικό και ο εισερχόμενος τουρισμός, στόχος της Moto Adventures μέσα στο 2006, αυτό είναι κάτι που μπορούμε να κάνουμε πολύ άνετα πλέον καθώς μπορούμε να ενοικιάσουμε μοτοσυκλέτες BMW Enduro για ταξίδια και σχολεία.
Συνεργαζόμαστε ήδη με μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία του εξωτερικού προκειμένου να έρθει κόσμος και να γνωρίζει την Ελλάδα από χώμα. Να μην ξεχνάμε την Βόρεια Ελλάδα. Έχουμε αποφασίσει να έχουμε μια πιο έντονη παρουσία εκεί απ’ ότι πέρυσι. Πέρυσι κάναμε από ένα σχολείο σε χώμα και άσφαλτο και φέτος προγραμματίζουμε να διοργανώσουμε στη Θσσαλονίκη δύο κύκλους σχολείων ένα πριν το καλοκαίρι και ένα πριν το τέλος του έτους, δύο δηλαδή χωμάτινα και δύο ασφάλτινο συνολικά.

Δ.Γ:Νίκο πως θα κλείσουμε την κουβέντα μας;
Ν.Σ: Το manual των δημοσίων σχέσεων λέει ότι συνήθως κλείνουμε με ευχές στον κόσμο. Εγώ θα πώ μια λέξη και τουλάχιστον ο κόσμος που με γνωρίζει προσωπικά ξέρει ότι το εννοώ πραγματικά.
Κοιτώντας σας πάντα στα μάτια, η Moto Adventures και οι εκπαιδευτές της σας ευχαριστούν.